BEOGRAD, Vrijednost tržišta internet oglašavanja u Srbiji se kreće između 15 i 20 miliona evra, znatno više nego u prethodnim godinama, kazao je savjetnik za poslovnu primjenu interneta Dragan Varagić.
Varagić je naveo da, ukoliko se pogleda stanje od prije tri godine, kada je oglašavanje vrijedelo svega četiri do pet miliona evra, i kada se uporedi sa situacijom u privredi, može se reći da ono bilježi izuzetan rast koji će biti nastavljen i u narednim godinama.
Varagić je dodao da postoje procjene prema kojima će između 2013. i 2014. tržište oglašavanja na internetu prevazići budžete koji su namijenjeni za reklamiranje u klasičnim mediijima kao što je štampa.
Prema njegovom mišljenju od privredne grane zavisi da li su kompanije prepoznale značaj internet oglašavanja i navodi da će se u narednom periodu desiti ”bum” prodaje hrane preko interneta, prije svega ponuda velikih marketa.
Varagić je kazao da manje firme češće koriste ovaj vid oglašavanja, koji je efikasniji, jeftiniji i donosi veću korist, dok velike firme generalno posmatrano najčešće koriste klasične nivoe reklamiranja, kao što su časopisi i televizija.
Najveći udio oglašavanja na banerima, dodavši da ono u Srbiji čini oko 40 odsto kompletnog onlajn oglašavanja, dok mali oglasi uzimaju oko 20 do 25 odsto tržišta. Osim toga, naveo je Varagić, oglašavanje na Google-ui Facebooku čini 30 do 35 odsto reklamiranja u Srbiji i dodao da sve više malih firmi ulaže sve veća sredstva u taj tip oglašavanja jer on donosi direktne efekte.
Ovaj stručnjak je istakao da će ove, ali i narednih godina biti dominantno oglašavanje koje se odnosi na plaćanje po kliku i iznio da ima mišljenja kako su cijene onlajn oglašavanja skuplje nego u okruženju. Međutim, postoje i posebne tehnike kako da se bez trošenja finansijskih sredstava, ali ulaganjem vremena dodje do ozbiljnih efekata, a sa druge strane postoje varijante veoma skupih sistema oglašavanja, koji ukoliko su dovoljno adekvatni, imaju željeni efekat, objasnio je Varagić.
Upoređujući efekte onlajn i klasičnog oglašavanja, Vargić je kazao da su prvi mnogo kvalitetniji jer je efekat mjerljiv.
– Kod onlajn oglašavanja je sve mjerljivo i sve vidljivo. I tačno možete da vidite koji vam je tip oglašavanja donio toliko i toliko para, i onda ćete ulagati u te tipove oglašavanja, što praktično i rade male firme – ukazao je Varagić.
Prema Varagiću, što je firma veća, marketinško odjeljenja manje vodi računa gdje odlazi novac na oglašavanje i kakve efekte postižu. To je, kako je istakao, upravo i najčešća greška domaćih kompanija – što ne prate efekte oglašavanja.Varagić je dodao i da do sada niko nije napravio ozbiljno istraživanje koliko se domaćih firmi putem interneta oglašava u inostranstvu.
– Imate veliki broj firmi koje odavde iz Srbije operišu u različitim državama u inostranstvu. To su milionske sume, koje su sigurno veće i od ovih 20 miliona evra kolika je vrijednost tržišta u Srbiji – zaključio je Varagić. Tanjug