BEČ, Kina evropsko tržište posmatra dugoročno. Ona želi da plasira svoju robu. Zato i ulaže u infrastrukturne projekte, kao što su luke, putevi, mostovi i željeznice, objašnjava Vladimir Gligorov iz bečkog Instituta za međunarodne ekonomske studije.
Putem investicija na Balkanu Kina namjerava da stigne na tržište Evropske unije, i tamo plasira svoju robu.
Kina je izdvojila određenu sumu novca za ulaganja u infrastrukturne projekte u drugim djelovima svijeta, pa i u cijeloj srednjoj i istočnoj Evropi.
Osnovni interes u Evropi je dugoročni pristup evropskom tržištu. Kina sebe vidi kao trgovačku silu, i ona pokušava da što bolje plasira kinesku robu na našem tržištu, smatra ovaj ekonomista i politikolog.
Prednost Srbije je lokaciona
Sve balkanske zemlje su interesantne kineskim investitorima.
Prednost Srbije je po ovom pitanju lokaciona. Gligorov ovde misli na balkanske luke, puteve koji se na neki način dotiču Srbije. Kina tu ima interes da zaposli svoju građevinsku industriju. Treća ekonomija svijeta ovde nema političkih motiva ili interesa, već samo ekonomskih.
“U drugim krajevima svijeta to može biti drugačije”, kaže Gligorov.
Poslije mosta Zemun-Borča, Kina ima interes za ulaganja u željeznički saobraćaj, recimo pruga Beograd-Budimpešta. Generalno, Kina će ulagati u projekte izgradnje puteva, željeznice, mostova i luka, što je i logično.
“Sve balkanske zemlje su interesantne kineskim investitorima. Malo je nezgodno to što su infrastuktura i putevi koji vode u unutrašnjost Balkana od manjeg interesa za Kinu. To je inače najveći problem na Balkanu, što je bolje povezan sa ostatkom sveta nego sam sa sobom”, objašnjava ovaj stručnjak.
On savjetuje da se taj dio razvoja infrastukture osloni na ono što Evropska unija može da ponudi. Radio slobodna Evropa