SARAJEVO, Institucije na nivou BiH potrošile su lani više od 890 miliona maraka, a po starom dobrom običaju najviše novca otišlo je na lična primanja zaposlenih i to basnoslovnih 620 miliona KM.
Savjet ministara BiH usvojio je u utorak izvještaj o izvršenju budžeta institucija BiH i međunarodnih obaveza za 2012. godinu u kome se navodi da su prošlogodišnji rashodi institucija za oko 12 miliona KM manji u odnosu na godinu ranije.
To je, kako je navedeno, rezultat mjera štednje na stavkama plata, naknada i ostalih troškova.
“Mjere štednje”
Međutim, ove uštede gotovo da se i ne primijete na stavci ličnih primanja 22.174 zaposlenih, čiji je broj u odnosu na 2011. godinu povećan za 135. Za njihova primanja iz budžeta je lani dato više od 620 miliona maraka.
Za bruto plate i naknade potrošeno je 518 miliona, dok je za naknade troškova zaposlenih dato 109,7 miliona KM.
Iako su uštede, prema podacima iz izvještaja, ostvarene i na pozicijama putovanja, ugovorenih usluga, zakupa, kao i nabavke materijala, ipak su za te troškove date desetine miliona KM.
Za putovanja je potrošeno 11,8 miliona KM, ugovorene i druge posebne usluge koštale su 42,9 miliona, za zakup je otišlo 27 miliona, za prevoz i gorivo 10,9 miliona, a za telefonske i poštanske usluge 9,18 miliona KM.
Više novca potrošeno je za rekonstrukciju i investiciono održavanje i to milion maraka, što je za oko 400.000 KM više u odnosu na 2011. godinu.
– Najveći iznosi na ime rekonstrukcije i investicionog održavanja odnose se na MIP BiH – 499.934 KM i na Centralnu izbornu komisiju 371.912 KM – navodi se u izvještaju.
Najviše novca u dijelu materijalnih izdataka potrošeno je za ugovorene i posebne usluge – 42,99 miliona, za zakup 27, nabavku materijala 21,1, a za tekuće održavanje 16,1 milion KM.
Zamjenik predsjedavajućeg Komisije za finansije i budžet Predstavničkog doma Parlamenta BiH Boško Tomić kaže da treba pozdraviti uštede, ali da je sasvim jasno da se mora ići na racionalizaciju broja zaposlenih i analizu svrsishodnosti postojanja brojnih agencija i institucija.
– Najbolje rješenje za uštede, osim racionalizacije broja zaposlenih, je i insistiranje na efikasnijem radu stručnih ljudi – rekao je Tomić, naglasivši da se “jednom za sva vremena mora vidjeti koje su institucije zapravo potrebne zajedničkom nivou”.
– Trenutna situacija zahtijeva dublju analizu, ali i političku podršku od svih političkih partija. SNSD zagovara tu priču, kao i druge stranke iz RS, ali ne nailazimo na odobravanje kod drugih stranaka iz FBiH – kazao je Tomić i naglasio da se veliki broj agencija može objediniti ili naći svoje mjesto unutar ministarstava.
Rekorderi
Gledajući pojedinačno po institucijama, najveći potrošači su, prema podacima iz izvještaja, one institucije koje su zapošljavale najviše ljudi.
Tako je apsolutni rekorder po izdacima i prošle godine bilo Ministarstvo odbrane sa potrošenih 278,4 miliona KM.
Druga na listi je Uprava za indirektno oporezivanje BiH koja je potrošila 78,8 miliona. Slijede Granična policija BiH sa potrošenih 68 miliona, Ministarstvo inostranih poslova sa 51,4, Obavještajno-bezbjednosna agencija sa 29,3, Direkcija za koordinaciju policijskih tijela BiH je potrošila 25,5 miliona, Državna agencija za istrage i zaštitu 26 i Parlament sa potrošenih 14,75 miliona KM.
Izvještaj o izvršenju budžeta pokazao je da su mnoge institucije na nivou BiH lani, u konačnom zbiru, potrošile više novca nego tokom 2011. godine.
To su, između ostalih, Parlament BiH, Generalni sekretarijat Savjeta ministara, Regulatorna agencija za komunikacije, Ministarstvo za ljudska prava i izbjeglice, te agencije za standardizaciju, državnu službu, kao i Centralna izborna komisija.
– Iz budžeta Parlamenta BiH tokom prošle godine potrošeno je više novca za putovanja nego 2011. godine, kao i za gorivo i prevoz. Generalni sekretarijat Savjeta ministara dao je više novca za plate i naknade, dok je RAK potrošila više za tekuće održavanje – navedeno je u izvještaju o izvršenju budžeta BiH za 2012. godinu.
Vrsta rashoda iznos u milionima KM
Bruto plate i naknade 518,4
Naknade troškova zaposlenih 109,7
Ugovorene i posebne usluge 42,9
Zakup 27
Tekuće održavanje 16,1
Putni troškovi 11,8
Prevoz i gorivo 10,9
Telefonske i poštanske usluge 9,1
Glas Srpske