SARAJEVO, Pruga Čapljina – Trebinje – Nikšić dio je Jadransko-jonskog koridora i ima veliki značaj za BiH i šire, te za intermodalni transport, tj. kombinaciju željezničkog i vodnog prevoza – konstatovano je na stručnom simpozijumu “Razvoj jadransko-jonskog željezničkog koridora Čapljina – Trebinje – Nikšić” koji je danas održan u Sarajevu.
Na simpozijumu je istaknuto da ovaj projekat ima izuzetno veliki značaj za cijeli region, jer će doprinijeti regionalnom razvoju i povezati tri glavna grada Podgoricu, Sarajevo i Tiranu, te BiH, Crnu Goru, Albaniju, Makedoniju i Grčku.
U okviru izrade Studije izvodljivosti za ovaj projekat, koji je sa 510.000 evra finansiran iz Programa pomoći Evropske zajednice u obnovi, razvoju i stabilizaciji, urađena je preliminarna saobraćajna studija, preliminarna studija o procjeni uticaja na životnu sredinu, preliminarnu procjenu troškova i studija izvodljivosti za preliminarno projektno rješenje.
Ciljevi ove inicijative iskazani su kroz osnovne ciljeve Jadransko-jonske inicijative kao što su povezivanje trans-evropske ose /Koridor 5C/ sa jadransko-jonskom željeznicom i kreiranje nove transportne mreže na južnom području zainteresovanih zemalja, povećanje mobilnosti robe i ljudi, povećanje standarda građana i ukupnog društvenog razvoja i povećanje turističkog i poljoprivrednog prosperitetra, te ukupnog ekonomskog razvoja.
Pomoćnik ministra komunikacija i transporta BiH za transportnu infrastrukturu, pripremu i implementaciju projekta Izet Bajrambašić rekao je novinarima da je istorijski poznato da je južni dio zapadnog Balkana veoma nerazvijen, kako ekonomski, tako i društveno u odnosu na sjeverno područje, a posebno u dijelu transporta.
“Tamo su sve komunikacije stare 30, 40, a možda i 50 godina. Neke ranije komunikacije kao uskotračna pruga Čapljina – Trebinje – Nikšić izmještena je i nije u funkciji dugo vremena”, podsjetio je Bajrambašić.
Prema njegovim riječima, nove mreže koje se rade u EU i želja da se svi dijelovi BiH pokriju, da komunikacija ljudi i transport roba budu što bolji i veći, odlučeno je da se zajedno sa Evropskom komisijom radi studija za izgradnju pruge Čapljina – Trebinje – Nikšić, sa velikim opcijama i mogućnostima priključka za Dubrovnik, Neum i druge gradove koji gravitiraju ovom području.
Bajrambašić je istakao da su zainteresovane zemlje za ovaj projekat Grčka, Albanija, Crna Gora, BiH i Hrvatska, kao i EU.
“Osnovni cilj svih naših aktivnosti u ovom periodu jeste priprema osnovne mreže koja će biti dio evropske mreže na onom standardu i potrebama koje imaju ljudi u Evropi”, rekao je Bajrambašić, dodajući da se ovim želi da stvori konkurencija pomorskim lukama, kako bi bili smanjeni troškove transporta.
Navodeći da je EU uvijek spremna da one projekte, koje je finansirala u studijskom dijelu, finansira i u izgradnji, on je naglasio da će BiH graditi isključivo sa evropskim bankama.
Zamjenik šefa Delegacije EU u BiH Renco Davidi rekao je da je ovo veoma obiman projekat za koji je potrebno mnogo sredstava da bi bio uspješno realizovan.
“Kroz ovaj projekat povezuju se dvije zemlje koje imaju jasan stav prema članstvu u EU. Tu je i politika koja se odnosi na sve ove zemlje Jadranskog regiona, a tu je i veoma bitan aspekt umanjivanja negativnih efekata i posljedica na sredinu u kojoj živimo”, istakao je Davidi.
Naglašavajući da je teško reći da li je ovaj projekat rentabilan, on je istakao da će to zavisiti od razvoja luka na Jadranskom moru i od prevoza tereta.