SARAJEVO, BANJALUKA, Rok za početak postupka homologacije vozila, dijelova i uređaja ponovo će biti prolongiran, tako da bh. građani i pored velikih najava do polovine iduće godine neće moći uvoziti vozila starija od sedam godina.
Predviđeni rok za uspostavu homologacije bio je 4. decembar ove godine, ali s obzirom na to da Savjet ministara BiH na jučerašnjoj sjednici nije razmatrao ukidanje trenutne odluke koja zabranjuje uvoz vozila starijih od sedam godina, do daljeg ostaje da građani BiH mogu uvesti samo vozilo koje je proizvedeno poslije 2004. godine.
Naime, homologacija je sistem provjere i usklađenosti vozila s evropskim ekološkim i bezbjednosnim standardima, a jedino ograničenje predviđeno Pravilnikom o homologaciji biće da vozilo posjeduje euro 3 motor.
Gotovo svi uključeni u ovaj projekt ne znaju kada bi moglo doći do konačnog ukidanja Odluke o zabrani uvoza vozila starijih od sedam godina, koja je donesena prije deset godina, a čije ukidanje je preduslov za mogućnost uvoza vozila s euro 3 motorom u BiH.
Nezvanično saznajemo da bi prva vozila starija od sedam godina mogla ući i biti ocarinjena u BiH tek polovinom iduće godine, jer toliko će biti potrebno da Savjet ministara poništi odluku koja je sada na snazi, a čije poništavanje je preduslov za uvoz vozila s euro 3 motorom.
Međutim, u Ministarstvu spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH kažu da je odluka o ukidanju Odluke o uvozu vozila starijih od sedam godina skoro spremna, te da će se naći na nekoj od sljedećih sjednica Savjeta ministara.
“Ostalo je još samo da se srede stvari u vezi s pneumaticima i ukidanje odluke može biti stavljeno pred Savjet ministara BiH”, rekao je Dragiša Mekić, pomoćnik ministra spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH, i dodao da se nada da će to biti već na sljedećoj sjednici.
Takođe, nezvanično saznajemo da bi upravo pneumatici mogli biti problem jer samim ukidanjem postojeće odluke bio bi dozvoljen uvoz polovnih guma za auta, što ne dozvoljavaju entitetska ministarstva ekologije.
Mekić nije želio otkrivati detalje, ali je rekao da je ostalo da se u vezi s pneumaticima konsultuju s entitetskim ministarstvima ekologije.
Podsjećanja radi, poslije pompeznih najava o mogućnosti uvoza vozila starijih od sedam godina i nekoliko održanih pres-konferencija na kojima je najavljivano da homologacija počinje 1. pa 15. novembra, a zatim i 4. decembra, nedavno se oglasila i Uprava za indirektno oporezivanje, koja je upozorila nadležne da s postojećim odlukama ne mogu ocariniti vozilo starije od sedam godina jer bi tako prekršili zakon.
U UIO ranije su rekli da je pored odluka koje ne dozvoljavaju uvoz starijih vozila nejasno i šta s vozilom koje uđe u carinski postupak, a ne dobije potvrdu o homologacija jer se onda takvo vozilo ne može ni ocariniti ni vratiti u zemlju iz koje je došlo.
“Mi smo spremni i stanice za homologaciju su spremne, a kada će biti moguće uvesti vozilo starije od sedam godina ne znam”, rekao je Drago Talijan, direktor Centra za motorna vozila iz Banjaluke, koji je na čelu konzorcijuma za sprovođenje procesa homologacije u BiH.
Proces obilježile spletke
Tokom uspostave sistema homologacije događale su se razne spletke, a čak je podnesena i krivična prijava protiv Rude Vidovića, ministra prometa i komunikacija BiH.
Pored krivične prijave koju je podnio “Automotiv centar” zbog, kako kažu, pristrasnog odnosa ministra i donošenja odluka mimo komisija, sadašnji konzorcijum koji je zadužen za sprovođenje homologacije isključio je iz svog sastava Institut za privredni inženjering iz Tuzle.
U ovom institutu ranije su rekli da se ne smatraju isključenim jer ugovor nisu potpisali s konzorcijumom već s ministrom Vidovićem.
Nezvanično saznajemo da je problem nastao u vezi s cijenom izrade softvera koji je trebalo da uradi Institut za privredni inženjering iz Tuzle, a čija izrada je naknadno prešla u ruke firme iz Banjaluke.
Pored Centra za motorna vozila iz Banjaluke, u konzorcijumu se nalaze i Centar motor iz Širokog i Institut za saobraćaj i komunikacije iz Sarajeva. S Vidovićem nismo uspjeli da stupimo u kontakt. Nezavisne novine