BANJALUKA, Zaključkom Savjeta ministara BiH da institucije smanje troškove zakupa prostorija biće ostvarene uštede i do deset miliona maraka na godišnjem nivou.
Troškovi zakupa za smještaj institucija BiH enormno su se povećavali tokom proteklih godina, a prema podacima iz izvještaja o izvršenju budžeta za šest mjeseci prošle godine za ove namjere utrošeno je više od 14 miliona maraka.
Ministarstvo odbrane rekorder
Rekorder po troškovima zakupa godinama je Ministarstvo odbrane, koje je samo u 2010. godini za ove namjene potrošilo 9,4 miliona KM.
Na same troškove zakupa, ali i na njihovo konstantno povećanje ukazivali su predstavnici nadležnih parlamentarnih komisija, a Kancelarija za reviziju institucija kroz reviziju učinka došla je do podataka da je zakup institucija 2005. godine iz budžeta “isisao” oko 14 miliona maraka da bi se ti troškovi pet godina kasnije udvostručili, te je u 2010. godini zakup koštao više od 28 miliona maraka.
U reviziji učinka pod nazivom “Upravljanje troškovima zakupa za rad i smještaj institucija BiH” navedeno je da institucije BiH nisu stvorile uslove da se zakupljivanje prostora i zgrada za njihov rad i smještaj odvija na efikasan i ekonomičan način, niti su im aktivnosti usmjerene na smanjenje troškova zakupa.
Revizija učinka pokazala je da institucije nemaju sistemski uređen proces zakupljivanja prostora i zgrada, a konstantno povećavaju te izdatke i iskazuju potrebu za kancelarijskim prostorom.
– Ne postoje pravila niti uputstva za zakupljivanje, a nadležne institucije nemaju jasnu viziju u pogledu rješavanja pitanja njihovog smještaja – navedeno je u ovom izvještaju.
Posebno se naglašava da se zakupljivanje ne obavlja na način kojim bi se omogućile najniže cijene, te da institucije BiH ni ne razmišljaju o mogućnostima smanjenja troškova zakupa.
– Ako bi svaka od institucija smanjila cijenu zakupa za samo jednu marku po metru kvadratnom, uštede u budžetu bi iznosile oko 200.000 maraka na godišnjem nivou, a ako bi po zaposlenom smanjile zakupljenu površinu za metar kvadratni, uštedjelo bi se oko 160.000 maraka – navedeno je u reviziji učinka gdje se dodaje da su raznim varijantama moguće i milionske uštede.
Uštede
Poslanik SNSD-a u Parlamentu BiH i član Komisije za finansije i budžet Predstavničkog doma Boško Tomić kazao je juče “Glasu Srpske” da zaključak Savjeta ministara predstavlja prvi korak ka smanjenju troškova. On je podsjetio da je stav Komisije bio da se iznađu povoljnija rješenja i izvrši dislokacija određenih institucija izvan centra grada i u druge gradove.
– Treba da bude određena visina naknade do koje može da se ide i broj kvadrata po zaposlenom radniku, a ne po njihovim željama. To je dobar korak i potez i neka to bude početak aktivnosti i za druge oblasti, jer ima mnogo prostora za to – rekao je Tomić.
On je ocijenio da bi bilo dobro da trajno bude riješen smještaj institucija na nivou BiH, ali da se, prije svega, analizira koje od njih treba da ostanu, a koje da se ugase.
– Znam da se na području Istočnog Sarajeva mogu naći veoma povoljne lokacije i prostori u koje bi mogle da budu smještene određene institucije. Agencije i institucije i ne treba da budu u centru grada – rekao je Tomić.
Poslanik SDS-a u Predstavničkom domu Parlamenta BiH Borislav Bojić ocijenio je da su i pored ovih smanjenja, moguće i dodatne uštede, jer su troškovi za ove namjere enormno visoki.
– Ima institucija koje se nalaze u strogom centru Sarajeva, a na periferiji istog grada i drugim mjestima mogu naći mnogo jeftinije prostore i može se uštedjeti daleko više – rekao je Bojić i dodao da su zakupnine za određene zajedničke institucije u Banjaluci i Mostaru i do tri puta manje.
– Treba se zaista ponašati racionalno, jer novca nema, posebno za tu namjenu. O tome se nije ni vodilo računa, jer je očigledno nekima bilo stalo samo u kom će dijelu grada biti, a ne kakav će posao obavljati – rekao je Bojić i dodao da administrativni centri ne moraju da budu u glavnim gradovima, ali da je kod nas običaj “da morate da budete u glavnoj ulici da biste bili glavni”.
Savjet ministara je na posljednjoj sjednici, s ciljem budžetskih ušteda, a vodeći računa o padu tržišnih cijena zakupa prostora, donio zaključak kojim se od svih institucija BiH koje zakupljuju prostor traži da nađu način za smanjenje cijena zakupa poslovnih prostora, čime se očekuju uštede do 30 odsto u odnosu na dosadašnje troškove.
Sporazum
Savjet ministara BiH zaključio je da se pripremi i sporazum sa entitetima i kantonima o ustupanju prostora za smještaj institucija BiH bez naknade, a sve s ciljem ušteda u budžetu. Služba za zajedničke poslove institucija BiH zadužena je da sa institucijama Savjeta ministara koje zakupljuju prostor uradi analizu o zakupu prostora i dostavi je Savjetu ministara BiH. Glas Srpske