LONDON, Udruženje međunarodnih avioprevoznika (IATA) objavilo je da je u junu zabilježen nešto umjereniji pad obima avionskog prevoza u luksuznim klasama nakon što su aviokompanije smanjile cijenu karata da bi popunile avione, javljaju agencije.
Popunjenost prve i biznis klase pala je u junu za 21,3 odsto u odnosu na prošlogodišnji nivo, u poređenju sa smanjenjem od 23,6 procenata u maju. Taj pad je najmanji od marta ove godine zbog toga što su avioprevoznici samnjili cijenu karata.
Prihod od sjedišta u luksuznim klasama, kako se procjenjuje, smanjen je 41 odsto u drugom tromjesečju ove godine, u poređenju sa smanjenjem od 33 odsto u prva tri mjeseca ove godine, navodi IATA.
Pad obima prevoza u premijum klasama najteže je pogodio avikompanije kao što je “Singapr erlajnz” (SIA), koja oko 40 odsto prihoda obezbjeđuje od prodaje karata u biznis i prvoj klasi.
SIA, koja se nalazi u državnom vlasništvu, objavila je prvi neto gubitak u poslednih šest godina, u tromjesečju do juna ove godine, nakon pada broja prebačenih putnika za oko 20 odsto. Gubitak takođe bilježe i “Japan erlajnz”, “Kataj pacifik”, “Er Frans-KLM” i “Britiš ervejz.”
U martu je međunarodni aviosaobraćaj smanjen 19,2 odsto, u odnosu na isti mjesec minule godine, dok je broj letova u avgustu opao dva odsto, u poređenju sa istim prošlogodišnjim mjesecom.
IATA je saopštila da je u junu, u odnosu na isti lanjski period, prevezeno 16,5 odsto manje tereta i 7,2 odsto manje putnika. Udruženje koje predstavlja 230 avio-kompanija u svetu je tada upozorilo da na vidiku nema nikakvih znakova poboljšanja, naglašavajući da će biti potrebne godine dok se vodeći pokazatelj za kretanja u međunarodnoj trgovini, vazdušni robni transport, ne vrati na nivo ostvaren u prošloj godini.
Ove godine očekuje se bruto gubitak avio-kompanija od oko devet milijardi dolara, za razliku od prošlogodišnjih 8,5 milijardi. Najslabija tržišta su Evropa i Severna Amerika, dok se izvjesni znaci poboljšanja primjećuju na istoku Azije.