DIZELDORF – Poljuljani njemački uvoznik gasa Uniper je u srijedu saopštio da je u prvoj polovini godine poslovao sa gubitkom od 12 milijardi evra.
Najveći uvoznik gasa u Njemačkoj, Uniper, je u prvoj polovini godine, zbog redukovane isporuke iz Rusije i drugih problema povezanih sa ukrajinskim ratom, poslovao sa 12 milijardi evra gubitka.
Više od polovine gubitka, 6,5 milijardi evra, direktno je proizvela redukcija isporuke iz Rusije, a još 2,5 milijardi je otpisao, uključujući i novac za gasovod Sjeverni tok 2.
Direktni gasovod između Rusije i Njemačke je kompletiran pred kraj 2021. Međutim, prvo u konktestu napetosti oko Ukrajine, a potom i ruskog napada na tu zemlju, Njemačka nije odobrila otvaranje gasovoda.
Uniper ne očekuje brzo popravljanje stanja.
“Iduće godine očekujemo bolje poslovanje, a izlasku iz zone gubitaka stremimo 2024. godine”, navodi se u izvještaju o polugodišnjem poslovanju.
Preduzeće do kraja ove godine računa sa znatno smanjenim dotokom ruskog gasa i, samim tim, negativnim bilansom. Preciznija predviđanja su nemoguća zbog nestabilnog okvira.
Uniper je najveći uvoznik gasa u Njemačkoj. Manja isporuka iz Rusije je firmu gurnula u jednu od centralnih uloga u gasnoj krizi.
Naime, Uniper je ugovorne obaveze porema potrošačima, umjesto dostavom jeftinog ruskog, morao da ispunjava kupovinom znatno skupljeg gasa sa tržišta. Pritom, razliku u cijeni nije mogao da prelije na kupce.
Zbog toga, navodi Uniper, kompanija od kako je Rusija smanjila isporuku kroz gasovod Sjeverni tok 1, firma dnevno gubi 60 miliona evra, odnosno samo od 15. juna do sada ukupno 3,8 milijardi evra.
Uniper, inače, gasom snabdijeva više od 100 gradova i industrijskih preduzeća.
Rezultirajuću nelikvidnost je sanirala njemačka vlada, kreditnom linijom vrijednom milijarde evra i dokapitalizacijom. Time je Njemačka postala vlasnik 30 odsto Unipera.
Od 1. oktobra, u Njemačkoj počinje novi namet na gas koji bi Uniperu i drugim uvoznicima trebalo da pokrije 90 odsto razlike između ruskog gasa i gasa sa drugih tržišta. Sadašnjih 12 uvoznika te troškove do početka aprila 2024. procjenjuje na 34 milijarde evra.
Namet će plaćati svi potrošači: domaćinstva, gradovi i privreda. dpa