BEOGRAD, Privrednici iz BiH, Republike Srpske (RS) i Federacije BiH (FBiH) ističu da im najveći problem u poslovanju i trgovinskoj razmjeni sa Srbijom predstavljaju administrativne i carinske barijere i neusaglašeni propisi.
Privrednici najvećih kompanija iz BiH, koji su danas učestvovali na poslovnom forumu BiH i Srbije u Beogradu, naglasili su da je potrebno uspostaviti bolju saradnju i brži protok roba na granici.
Predsjednik Privredne komore RS Borko Đurić rekao je Srni da su problemi koji se odnose na određene necarinske barijere, sa kojima se suočavaju privrednici, prije svega vezani za nepoštovanje važećih propisa i normi, neuvažavanje sertifikata i dokumenata kojima se dokazuje ispravnost i porijeklo robe.
“To se može riješiti korektnim odnosom i poštovanjem svih preuzetih obaveza iz potpisanih dokumenata i nastojanjem da se ovaj ekonomski prostor učini što više jedinstven, da se privredni subjekti uvezuju na interesnoj osnovi”, istakao je Đurić, navodeći da rješenje tog problema vidi u ujedinjenju ekonomskog prostora Srbije i BiH.
Predsjednik Privredne komore FBiH Avdo Rpa rekao je da posebno necarinske barijere opterećuju i srpske i bh privrednike te ocijenio da iza tih administrativnih barijera stoje “neki lobiji, koji su prisutni u obje zemlje”, te da je potrebno uspostaviti veće povjerenje institucija.
On je naveo da je FBiH zainteresovana za saradnju sa Srbijom u oblasti energetici i za zajedničke projekte, jer za to postoje i interesi i zajednički resursi, dodajući da je rijeka Drina vrlo interesantna.
Pero Ćorić iz Privredne komore RS naglasio je da je prostor za ulaganje u BiH i RS u sektoru energetike veliki, te napomenuo da je u tzv. “Projektu Drina” sa Srbijom dogovoreno da u narednom periodu ulaganje iznosi oko 450 miliona evra.
On je izrazio nadu da će Srbija povećati svoja ulaganja u BiH, a posebno da će tome doprinijeti ulaganje u sektor energetike i dodao da se vode intenzivni razgovori između RS i Srbije o izgradnji četiri hidrocentrale na Drini, među kojima je i Buk Bijela, ali da će realizacija zavisiti i od svjetskih tokova, s obzirom da su se i investitori “malo uplašili” krize.
Izvršni potpredsjednik koncerna “Hemofarm” iz Srbije Aleksandar Popović rekao je da je ova vršačka firma za proizvodnju lijekova do sada uložila 28 miliona evra u svoju fabriku u Banjaluci, iz koje 90 odsto proizvodnje ide u svijet, Rusiju i EU, te da planira da uloži još devet miliona evra do 2011. godine.
On je kao problem za poslovanje u BiH naveo administrativne barijere, posebno u FBiH, navodeći da se u tom entitetu ne poštuje uvijek zakon koji je donesen na nivou BiH i koji podrazumijeva da registracije iz RS važe u FBiH i obrnuto.
Šefket Hadžibegović, direktor preduzeća “GMT” Beograd, članice “Širbegović grupe”, naveo je da ova građevinska kompanija iz FBiH bilježi stalan rast poslovanja u Srbiji gdje je radila objekte za kompanije “Delta”, “Rodić”, “Merkator”, a sada radi nekoliko značajnih objekata za “Dijamant” iz Zrenjanina i “Frikom” u Beogradu, a u saradnji sa sarajevskim “Energoinvestom” na rekonstrukciji objekata Termoelektrane Obrenovac.
Valdet Peštalić iz Agencije za sertifikovanje “halal kvaliteta” Islamske zajednice BiH rekao je da je ova agencija danas u Beogradu potpisala ugovor sa beogradskom “Svis klin” kompanijom, te da je sve više zainteresovanih firmi iz Srbije za halal sertifikat, s obzirom da postoje potencijali za zajednički nastup na halal tržištu, koje je prošle godine “obrnulo” više od 280 milijardi dolara.
Rajko Dukić iz “Boksit” Milića istakao je da su glavni problemi sa kojima se ova firma susreće prilikom izvoza u Srbiju sastoje u tome što se vozila sa robom dugo zadržavaju na granici, plaćaju se fito-analize, a kada se saberu – svi troškovi iznose oko 11 procenata vrijednosti cijele rude koju ova kompanija izvozi.
On je naveo da je firma “Intal” Milići morala da odustane od učešća na tenderu za izgradnju montažnog naselja za Rome, jer su firme iz Srbije imale u startu 20 odsto određenih beneficija, što znači da je “Intal” morao da bude 20 odsto jeftiniji da bi bio konkurentan nekoj srbijanskoj firmi.
1 komentar
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Pozdrav!
E, moj brate kakvih sve nećemo imati ”stručnjaka”, samo da navedem da jedno vozilo vw-caddy mora iz Skelana ili Bratunca ići prazno u Zvornik ili Višegrad, da bi prešlo granicu, a znate da danas mala, srednja i velika preduzeća pretežno za male poslove posluju takvim vozilima.Prođite Evropom pogledajte.Zar nemože c arinik prgledati vozili u Bratuncu i Skelanima i pustiti takva vozila, a ne da prevaljuju 200 km da bi prešli u Zvorniku, isto tako ne može ni na Šepku.To su naši lobiji što gore neko navede u članku. Neka nam je Bog na pomoći, ali ko vas danas pita kakav ste stručnjak, samo da li ste iz nečijeg miljea i završili ste sve.
Pozdrav svima iz ove branče.