BEOGRAD, Kućni budžeti za kupovinu hrane u Srbiji sve su “tanji”.
To potvrđuje i statistički pad prometa od 26 odsto na mjesečnom nivou, što je realno čak za 50 odsto smanjena prodaja u prehrambenim trgovinama. Građani se zbog hronične besparice i drastičnog pada kupovne moći odriču najprije skupljih namirnica, naročito mesa, mesnih specijaliteta, pa zalihe rastu u prodavnicama. A najveći problem trgovcima stvara roba sa kraćim rokovima upotrebe, pa je sve više zajedničkih akcija na obaranju cjenovnika.
Meso je tokom protekle godine prednjačilo po rastu cijena, što je prepolovilo kupovine u mesarama. Za godinu dana je poskupjelo, u prosjeku, za 18,4 odsto. Podaci ukazuju da se sada kupuju niže, manje vrijedne kategorije mesa, a ujedno se povećava potrošnja pilećeg i prerađevina na bazi tog mesa.
– Najbolji pokazatelj stanja u domaćoj mesnoj industriji su svakodnevni popusti na meso do 20 odsto u vodećim trgovinskim lancima – ukazuje Petar Bogosavljević, predsjednik Pokreta za zaštitu potrošača. – To je znak velike krize u kojoj se nalaze mesari zbog slabog prometa kao posljedice “ukrštanja” besparice i nerealnog dizanja cijena.
Zbog paprenih cijena, Srbija je među zemljama sa najmanjom potrošnjom mesa. Godišnje se u Srbiji pojede ukupno oko 45 kilograma svih vrsta svježeg mesa po stanovniku, što je skromno u poređenju sa zemljama u Evropi. Ako se, pak, godišnja potrošnja preračuna u dnevnu, dobija se poražavajući podatak da se po stanovniku dnevno potroši manje od 120 grama mesa.
– Ubjedljivo se najviše troši svinjsko meso, živinsko je na drugom mjestu – objašnjavaju u Privrednoj komori Srbije. – Razlog je i znatno jeftinija proizvodnja pilećeg mesa, kao i kraći period tova, koji traje 2,5 do tri mjeseca.
Samo na akciji
Svako poskupljenje mesa proizvođačima se vraćalo kao bumerang, jer se prodaja smanjivala. Zato je meso sve češće na akcijskim sniženjima.
– Prodaja mesa u našim prodajnim objektima ima ustaljenu dinamiku, ali je evidentno da su akcijska sniženja na tim artiklima nešto što privlači potrošače i predstavlja “faktor odluke” za kupovinu – tvrdi Olivera Ćirković, PR menadžer “Univereksporta”. – Pazari porastu vikendom, kada su najveće akcije i popusti za svježe namirnice. Novosti