Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekonomisti: Republici Srpskoj prijeti finansijska katastrofa

    6. Juna 2024. — 14:10

    Za Radukića ministri u Vladi Srpske rade savršeno

    20. Maja 2024. — 13:56

    Srbija ubrzano isisava energente iz BiH

    29. Decembra 2023. — 14:05

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Ekskluzivno: Optuženi u aferi „korona ugovori“ priznaje krivicu

    19. Juna 2024. — 10:43

    Nakon „Alumine“, Pavlović preuzima i „Boksit“

    16. Maja 2024. — 12:15

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Smailbegović: Odnos države i poslodavaca zasniva se na poznanstvima

    7. Marta 2025. — 20:00

    Mujanić: BiH ima zaliha domaćeg mesa samo za tri dana

    21. Februara 2025. — 20:05

    Javna preduzeća u budžet uplatila samo 14,5 od planiranih 100 miliona KM  

    20. Juna 2025. — 16:06

    Potvrđeno: „Pavgord“ kupio „ArcelorMittal“ u Prijedoru i Zenici

    20. Juna 2025. — 15:44

    Pročitajte koji vrtići su potpisali ugovor o subvencijama sa gradom Banjaluka

    20. Juna 2025. — 15:06

    Nakon ostavki dvojice direktora radnici IRB-a idu na sistematski

    20. Juna 2025. — 15:04
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Prekinuto istraživanje i vađenje nafte na jedinom nalazištu u BiH

    21. Juna 2025. — 10:04

    Cijene nafte pale nakon višednevnog rasta

    21. Juna 2025. — 08:17

    Cijene naftnih derivata ponovo skaču, distributeri već najavili vrtoglavi skok

    20. Juna 2025. — 09:35

    Mađarska planira da uveze 8,5 milijardi metara kubnih ruskog gasa

    19. Juna 2025. — 13:00

    Centralna banka BiH: Inflacija u drugom kvartalu 3,3 odsto

    21. Juna 2025. — 11:12

    Višković: Srpska spremna za razgovor o aranžmanu sa MMF-om

    20. Juna 2025. — 15:40

    Promet na Banjalučkoj berzi 16.438 KM

    19. Juna 2025. — 14:15

    Švajcarska smanjila osnovnu kamatu na 0 odsto

    19. Juna 2025. — 12:54

    Centralna banka BiH: Inflacija u drugom kvartalu 3,3 odsto

    21. Juna 2025. — 11:12

    Beogradski div velikom akvizicijom ulazi na sarajevsko tržište

    13. Juna 2025. — 08:12

    „Aktiva invest“ objavio ponudu za preuzimanje „Krajinapetrola“

    11. Juna 2025. — 12:38

    Ko stoji iza velike transakcije akcijama Sarajevo osiguranja

    10. Juna 2025. — 14:30

    Njemačka želi carine na jeftine pakete iz Kine

    21. Juna 2025. — 16:26

    EU zabranila kineskim kompanijama učešće na tenderima za medicinsku opremu

    21. Juna 2025. — 13:13

    Proizvodi sa nula posto marže nevidljivi u marketima: Šulićeva kampanja više marketing nego pomoć građanima

    20. Juna 2025. — 14:04

    Potrošačka korpa dostigla 3.178 KM

    15. Juna 2025. — 11:30

    Grčka uvodi novi namet za goste od 1. jula

    21. Juna 2025. — 15:20

    Koliko zarade sezonci u Hrvatskoj, Crnoj Gori, Grčkoj

    18. Juna 2025. — 09:31

    Hrvatska gubi turiste zbog previsokih cijena

    17. Juna 2025. — 15:38

    Crna Gora u trci za najpoželjniju destinaciju

    16. Juna 2025. — 09:00

    Izvoz iz BiH procentualno raste više od uvoza

    21. Juna 2025. — 14:19

    Prekinuto istraživanje i vađenje nafte na jedinom nalazištu u BiH

    21. Juna 2025. — 10:04

    Cijene nafte pale nakon višednevnog rasta

    21. Juna 2025. — 08:17

    Cijene naftnih derivata ponovo skaču, distributeri već najavili vrtoglavi skok

    20. Juna 2025. — 09:35
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    SAD: Svakog dana 1000 novih milionera

    19. Juna 2025. — 09:50

    Italija zabranjuje mobilne telefone srednjoškolcima

    17. Juna 2025. — 09:59

    Gradi se najveće plutajuće naselje u Evropi

    16. Juna 2025. — 08:02

    Organsko povrće na vodi i bez grama hemije

    14. Juna 2025. — 12:50

    Njemačka želi carine na jeftine pakete iz Kine

    21. Juna 2025. — 16:26

    Grčka uvodi novi namet za goste od 1. jula

    21. Juna 2025. — 15:20

    EU zabranila kineskim kompanijama učešće na tenderima za medicinsku opremu

    21. Juna 2025. — 13:13

    Šef SoftBanka želi kompleks AI i robotike u Arizoni vrijedan bilion dolara

    21. Juna 2025. — 12:10
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » U Srbiji nema krize za luksuz

U Srbiji nema krize za luksuz

Darko MomićDarko Momić5. Marta 2023. — 08:15Nema komentara7 minuta čitanja

BEOGRAD – Najskuplji modeli automobila, komadi nakita, stanovi i kuće, nekako se po pravilu, najbrže prodaju.

 

FOTO: Agencije

Stručnjaci kažu da i u teškim vremenima skupocena roba beleži rast tražnje. Ta vrsta robe namenjena je malom procentu potrošača koji mogu da je priušte i na koje ni inflacija, niti bilo koja druga kriza, ne utiču.

S druge strane, izazovi u ekonomiji prosječnog potrošača tjeraju na štednju i racionalnije korišćenje raspoloživog novca, pa tako ne čudi što i u svijetu i u Srbiji raste tražnja za proizvodima trgovačkih robnih marki.

U posljednje tri godine, zbog posljedica pandemije i problema u lancu snabdijevanja usljed sukoba u Ukrajini, prodaja novih vozila u Srbiji je u padu. U 2022. godini u odnosu na 2021. za 5,33 posto, a u odnosu na 2019. za čak 16 procenata. Ipak, krizu ne osjećaju proizvođači najskupljih vozila.

“Svakako se vozila sa pristupačnom cenom više prodaju, jer sama po sebi imaju širu ciljnu grupu. Međutim, luksuzna ili premijum vozila beleže konstantan rast u ukupnom tržišnom učešću i najčešće nisu pogođena krizom i izazovima kao što je to slučaj sa ostatkom tržišta”, kaže Aleksandra Đurđević, predsjednica Srpske asocijacije uvoznika vozila i dijelova.

Najskuplji modeli na sajmovima budu rezervisani

Interesovanje kupaca za određene modele, objašnjava, varira u odnosu na društveno-ekonomski momenat.

“Ako posmatramo poslednjih godinu dana, zbog inflatornih pritisaka koji se osete u gotovo svakom aspektu, građani sve češće pribegavaju štednji i racionalnije pristupaju kupovini automobila, posebno imajući u vidu skok cena kako polovnih, tako i novih vozila i narušen odnos ponude i potražnje”, objašnjava naša sagovornica.

“Na našem tržištu najčešće se traže najjeftiniji, ali i najskuplji polovni modeli. Kada govorimo o novim automobilima, premijum segment beleži rast. Kupci se, uz dobre finansijske ponude i uz malu razliku u visini iznosa mesečne rate i zakupnine, sve češće opredeljuju za kupovinu vozila nekog premijum brenda. Ono zbog čega se odlučuju na takav potez nije ukupna cena automobila, nego visina mesečne obaveze koja je sada pristupačnija većem broju kupaca”, dodaje Đurđević.

Već je postalo pravilo da najekskluzivniji i najskuplji modeli na sajmovima budu rezervisani ili prodati gotovo odmah.

“Ti pokazatelji dodatno govore u prilog otpornosti i rastu premijum i luksuznog segmenta, uprkos ukupnom padu našeg tržišta za 2022. godinu. Nije moguće precizno utvrditi koliko se takvih automobila proda na sajamskim izlaganjima kod nas, ali ono što se može procentualno izraziti jeste ukupan udeo registrovanih novih putničkih premijum i luksuznih automobila tokom 2022. godine koji je iznosio 15,4 posto”, ističe predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova.

Stvar prestiža

Potrošači u Srbiji se prilikom kupovine novih vozila najčešće odlučuju za ona čija je cena između 15.000 i 25.000 evra.

“Najvećem broju naših građana cena je ključni orijentir. Namena automobila odrediće i nivo opreme koji bi bio optimalan i zadovoljavajući za vozača. Sa druge strane, kod premijum brendova dominiraju karakteristike poput toga da li je u pitanju najnoviji model, kakva je tehnološka naprednost modela, da li je limitirana serija ili slično. Samim tim motivi za kupovinu se razlikuju drastično u zavisnosti od statusa i potreba klijenata”, objašnjava naša sagovornica.

“Odnos prema kupovini automobila je često stvar ličnosti. Postoje ljudi koji će se odricati brojnih stvari da bi sebi obezbedili atraktivan i skup automobil. S druge strane, nekim ljudima automobil ne predstavlja više od prevoznog sredstva i oni pristupaju na ekonomičan način. Svakako, automobil oduvek važi za proizvod koji predstavlja statusni simbol i to što segment premijum i luksuznih vozila kontinuirano raste u svom učešću, govori dosta o trendu”, ističe Đurđević.

Nisu samo automobili stvar prestiža i pokazatelji statusa. Tu su i kupovina nekretnina, ali i putovanja.

“Prosečna cena koju ljudi plaćaju za putovanje je oko 500 evra, pa bismo sve preko toga mogli da podvedemo pod luksuz. Ako tako gledamo, onda tokom godine imamo dosta veliki broj tih putovanja, s obzirom na to da tokom letnje sezone oko 250.000 ljudi boravi u hotelima. Deo tih hotela je značajno skuplji od iznosa koji sam naveo”, kaže Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Juta.

“Ono što mi podvodimo pod luksuz su eventualno duga ili interkontinentalna putovanja, kojih nema puno. Ima ih nešto malo van sezone. Uglavnom su to neke daleke destinacije tipa Maldiva, Sejšela ili recimo Tanzanija, Tajland… Međutim, ako sve sagledamo, ta Tanzanija, recimo, od 1.200 ili 1.500 evra, realno nije luksuzno putovanje. To je neko prosečno putovanje, jer destinacija nije skupa nego je skupa avio-karta. Isto je i sa Tajlandom”, dodaje naš sagovornik.
Skupa putovanja

U ponudi su i daleko skuplja putovanja, ali prava statistika koliko su ona tražena u Srbiji ne postoji.

“Ima naših gostiju i na aranžmanima od po 15.000-20.000 evra, ali je to jako mali broj. Koliki ne znamo, jer nemamo preciznu statistiku. Do ljudi koji putuju na ta putovanje teško je doći, pre svega, zato što se najveći broj tih putovanja ne organizuje preko turističkih agencija, a mi vodimo tu vrstu statistike. Oni uglavnom putuju individualno, upravo da ne bi bili vidljivi u nekoj većoj meri. Procena je da ih ima između 2.000 i 5.000 godišnje”, objašnjava Seničić.

Kao ni kod putovanja, ni kod ostale luksuzne robe nema zvanične statistike o tome koliko se ona u Srbiji prodaje.

“Kategorija luksuzne robe nije precizno definisana. Pojedine vrste robe su za neke građane luksuz, a za druge nisu. To zavisi od prihoda i navika potrošača. Na našem tržištu su prisutni proizvodi različitog kvaliteta koji pripadaju različitim cenovnim kategorijama. Važno je da su svi oni zdravstveno ispravni i bezbedni za upotrebu”, objašnjava Žarko Malinović iz Ministarstva unutrašnje i spoljne trgovine.

“Prodaja luksuzne robe obično ima konstantan nivo i na nju ne utiču mnogo krize. Naravno, mnogo je veći broj ljudi koji ne mogu sebi da priušte (ili jednostavno ne žele, već višak sredstava usmeravaju u investicije ili štednju) luksuzne artikle, nego onih koji to mogu i žele”, dodaje naš sagovornik.

U kriznim vremenima većina kupaca se u potrošnji okreće osnovnim potrepštinama – prehrambenim proizvodima i sredstvima lične higijene.

“Kupuju proizvode trgovačkih robnih marki i izbegavaju kupovinu skupih artikala ili ih kupuju samo kada su na akciji. Prosečan potrošač veoma retko odlučuje da kupi skupoceni sat, skupu brendiranu garderobu, parfeme, luksuzne automobile, jahte i slično. Ovu vrstu robe kupuju kupci koji imaju značajno više prihode od prosečnih i na njihove odluke o kupovini obično ne utiču cene”, objašnjava Malinović.

Istraživanja pokazuju da je učešće proizvoda sa oznakom trgovačke robne marke u konstantnom rastu u ukupnoj potrošnji.

“Naravno, moramo uzeti u obzir činjenicu da su u Srbiju došli trgovci koji gotovo isključivo prodaju proizvode sopstvenih robnih marki kao što su Ikea i Lidl. Pored, toga većina trgovaca je povećala učešće u asortimanu ovih proizvoda. Ovi proizvodi su obično jeftiniji od brendiranih proizvoda sličnog kvaliteta, tako da je to još jedan način na koji se trgovci bore za potrošače”, kaže naš sagovornik.

Navike potrošača

Brendirani proizvodi nisu nužno uvek bolji od nebrendiranih.

“Za preciznu ocenu trebalo bi uraditi testiranje. Sigurno je da proizvođači značajan deo budžeta koji je namenjen za proizvodnju i plasman jednog proizvoda troše na marketing. Proizvodi trgovačkih robnih marki imaju obezbeđen plasman. Marketing im nije potreban, bar ne u tom obimu, tako da to predstavlja prostor za sniženje cena u korist potrošača”, objašnjava Malinović.

Navike potrošača u Srbiji, kažu stručnjaci, slične su navikama kupaca u Evropi i okruženju. Podaci pokazuju da su najveći potrošači luksuzne robe u svetu stanovnici Južne Koreje, koji su prošle godine na skupocenosti izdvajali oko 325 dolara po glavi stanovnika.

To je daleko više od 55 ili 280 dolara, koliko na ovu vrstu proizvoda troše Kinezi i Amerikanci. Predviđanja su da će luksuzno tržište u 2023. rasti između 5 i 10 posto, upravo podstaknuto tražnjom iz Kine i SAD.RTS

aleksandar senicic aleksandra đurđević luksuz Žarko Malinović
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakNajava događaja za nedjelju, 5. mart 2023. godine
Sljedeći članak Startapi privlače pažnju investitora u regionu

Povezani članci

NOVOSTI 01 minuta čitanja

Britanska ekonomija najgora od Drugog svjetskog rata

NAJAVE DOGAĐAJA 01 minuta čitanja

Najava događaja za petak, 12. jul 2024. godine

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Javna preduzeća u budžet uplatila samo 14,5 od planiranih 100 miliona KM  

20. Juna 2025. — 16:0612 minute čitanja

BANJALUKA – Budžetom Republike Srpske za prošlu godinu planirana je dividenda od javnih preduzeća u iznosu od 100 miliona marka, a ostvarena je u iznosu od svega 14,5 miliona maraka.

Potvrđeno: „Pavgord“ kupio „ArcelorMittal“ u Prijedoru i Zenici

20. Juna 2025. — 15:44

Pročitajte koji vrtići su potpisali ugovor o subvencijama sa gradom Banjaluka

20. Juna 2025. — 15:06

Nakon ostavki dvojice direktora radnici IRB-a idu na sistematski

20. Juna 2025. — 15:04

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.