ZAGREB, U Hrvatskoj je u februaru promet u trgovini na malo porastao za 3,2 odsto na godišnjem nivou, brže nego mjesec dana prije i više nego se očekivalo, te tako raste već 18. mjesec zaredom.
Državni zavod za statistiku (DZS) objavio je u petak prvu procjenu prema kojoj je promet od trgovine na malo, što su ga ostvarili svi poslovni subjekti koji se bave tom djelatnošću u februaru, prema kalendarski prilagođenim podacima, nominalno porastao za 1,6 odsto, dok je realno porastao za 3,2 odsto u odnosu na isti mjesec prošle godine.
To je brži rast nego mjesec dana prije, kada je potrošnja porasla 2,9 odsto o na godišnjem nivou.
Ujedno, to je i nešto brži rast nego što se očekivalo. Četiri makroekonomista, koji su sudjelovali u anketi Hine, u prosjeku su očekivali rast potrošnje u februaru za 2,5 odsto na godišnjem nivou. Njihove procjene rasta kretale su se u rasponu od 1,8 do 3,2 odsto.
U februaru je promet u trgovini na malo porastao 18. mjesec zaredom, što još nije zabilježeno od kada DZS vodi te podatke.
“Na povoljna kretanja u trgovini na malo upućivali su i posljednji pokazatelji iz Ankete o pouzdanju potrošača koji su u februaru na godišnjem nivou nastavili pozitivan trend rasta koji datira od oktobra 2014. godine. Takođe, u februaru je zabilježen i snažan rast broja registrovanih novih automobila od 16,7 odsto godišnje. U idućim mjesecima očekujemo nastavak pozitivnih godišnjih stopa rasta prometa u trgovini na malo, na što upućuju i pokazatelji iz Ankete o pouzdanju potrošača”, navode analitičari Raiffeisenbank Austria (RBA) u osvrtu na izvještaju DZS-a.
Pozitivan uticaj, navode dalje, zasigurno će doći i od očekivanog nastavka rasta fizičkih pokazatelja u turizmu te nastavka izostanka inflatornih pritisaka. “S druge strane, snažniji rast potrošnje i dalje ostaje ograničen stanjem na tržištu rada koje karakteriše niska zaposlenost i slaba kupovna moć stanovništva”, zaključuju u RBA.
Na mjesečnom nivou, prema podacima DZS-a, u februaru je prema sezonski i kalendarski prilagođenim indeksima promet u trgovini na malo realno porastao 0,4 odsto, a nominalno za 0,1 odsto. Seebiz