Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekonomisti: Republici Srpskoj prijeti finansijska katastrofa

    6. Juna 2024. — 14:10

    Za Radukića ministri u Vladi Srpske rade savršeno

    20. Maja 2024. — 13:56

    Srbija ubrzano isisava energente iz BiH

    29. Decembra 2023. — 14:05

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Ekskluzivno: Optuženi u aferi „korona ugovori“ priznaje krivicu

    19. Juna 2024. — 10:43

    Nakon „Alumine“, Pavlović preuzima i „Boksit“

    16. Maja 2024. — 12:15

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Smailbegović: Odnos države i poslodavaca zasniva se na poznanstvima

    7. Marta 2025. — 20:00

    Mujanić: BiH ima zaliha domaćeg mesa samo za tri dana

    21. Februara 2025. — 20:05

    „Elektroprivreda RS“ se zadužila još 25 miliona KM

    15. Maja 2025. — 15:33

    U „Elektroprenosu“ priznali da su izlazili u susret „Prointeru“

    15. Maja 2025. — 13:47

    ERS potvrdio pisanje CAPITAL-a: SAP napuštaju pod izgovorom bezbjednosti

    15. Maja 2025. — 11:07

    „Pavgord“ nudi Vladi RS otkup duga RiTE „Ugljevik“

    15. Maja 2025. — 09:01
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Petrović: Razmotrićemo ponudu “Alumine”

    15. Maja 2025. — 13:36

    Đokić: Nema štete po Srpsku u arbitražnim postupcima

    15. Maja 2025. — 11:31

    Crnogorski prosumeri proizveli 48,7 gigavata struje

    14. Maja 2025. — 15:00

    Kesić pokušao da sruši marže na gorivo

    14. Maja 2025. — 12:33

    „Elektroprivreda RS“ se zadužila još 25 miliona KM

    15. Maja 2025. — 15:33

    Vidović: Srpska redovno vraća svoj dug

    15. Maja 2025. — 12:00

    Promet na berzi skoro 276.000 KM

    14. Maja 2025. — 14:18

    EBRD smanjio prognozu rasta BDP-a BiH

    14. Maja 2025. — 11:37

    Goldman Sachs prvi smanjio izglede za recesiju u SAD

    13. Maja 2025. — 16:57

    Eronet ima primedbu na zahtjev BH Telecoma za kupovinu Telemacha

    13. Maja 2025. — 10:36

    Optimizam na berzama u Evropi nakon dogovora SAD i Kine

    12. Maja 2025. — 10:58

    Promet na Sarajevskoj berzi preko pola miliona KM

    9. Maja 2025. — 16:00

    Kafa sve skuplja, građani kupuju manja pakovanja

    14. Maja 2025. — 09:50

    Eronet ima primedbu na zahtjev BH Telecoma za kupovinu Telemacha

    13. Maja 2025. — 10:36

    Jagode sve skuplje

    8. Maja 2025. — 12:42

    Hugo Bos ostvario bolje rezultate od očekivanih

    6. Maja 2025. — 16:49

    Raspisan poziv za učešće u postupku dodjele turističkih vaučera

    15. Maja 2025. — 08:47

    Turista i dalje manje nego prije pandemije

    14. Maja 2025. — 13:03

    Hrvatska gubi češke turiste

    13. Maja 2025. — 15:46

    U Tivtu devet odsto više turista

    11. Maja 2025. — 08:03

    Petrović: Razmotrićemo ponudu “Alumine”

    15. Maja 2025. — 13:36

    Đokić: Nema štete po Srpsku u arbitražnim postupcima

    15. Maja 2025. — 11:31

    Crnogorski prosumeri proizveli 48,7 gigavata struje

    14. Maja 2025. — 15:00

    Kesić pokušao da sruši marže na gorivo

    14. Maja 2025. — 12:33
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Zbog niskog nataliteta tržište proizvoda za djecu u kolapsu

    14. Maja 2025. — 14:00

    Koliko ima i gdje se nalaze kompanije koje vrijede preko milijardu dolara?

    14. Maja 2025. — 08:17

    Kina gradi solarnu elektranu u orbiti

    12. Maja 2025. — 12:05

    Srbija: Struja u domaćinstvima pola minuta nakon ispada na mreži

    11. Maja 2025. — 14:00

    Trećina čovječanstva živi sa dva do šest dolara dnevno

    15. Maja 2025. — 09:52

    Kolumbija se pridružila kineskoj inicijativi “Pojas i put”

    14. Maja 2025. — 10:55

    Goldman Sachs prvi smanjio izglede za recesiju u SAD

    13. Maja 2025. — 16:57

    McDonald's planira zaposliti 375.000 radnika ovog ljeta

    13. Maja 2025. — 14:33
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » U EU raste važnost željeznice

U EU raste važnost željeznice

Dragana EremijaDragana Eremija18. Februara 2020. — 08:00Nema komentara5 minuta čitanja
izvor; Agencije

BERLIN, Dok vlade EU debatuju o budžetu, komesarka za saobraćaj Adina Valean očekuje ulaganja u elektrifikovanu željeznicu kao ekološki najčistije sredstvo transporta.

Noćni vozovi proslavljaju povratak u nekoliko evropskih zemalja. Nakon pauze od 16 godina, sredinom januara je prvi noćni voz, koji je povezivao Beč i Brisel, napustio austrijsku prestonicu u pravcu belgijske metropole.

Austrijska nacionalna željeznica OBB, koja je vlasnik ove trase, planira da do kraja godine uvede i noćni voz koji povezuje Beč i Amsterdam.

Ova kompanija, koja je u državnom vlasništvu, nije jedina koja vidi dobre poslovne šanse u promjenama navika Evropljana i rastućoj svijesti prema zaštiti životne sredine.

U 2017. godini emisije ugljen-dioksida koje dolaze iz transportnog sektora zemalja EU iznosile su 28 odsto od ukupnog zagađenja i bile su iznad nivoa iz 1990. godine. Evropski “Zeleni dogovor” – o kojem se trenutno raspravlja u Evropskoj komisiji, ima cilj da preokrene taj trend.

“Grin dilom smo se obavezali da ćemo promjenama u transportnom sektoru dati svoj doprinos i podstaći borbu protiv klimatskih promjena. Mislim da je željeznica posebno podesna da bude taj game changer, jer je ona ekološki održiv i prihvatljiv vid transporta ljudi i robe”, rekla je za Dojče vele Adina-Joana Valean, evropska komesarka za saobraćaj.

U okviru evropskog transportnog sektora, automobilski saobraćaj najviše doprinosi emisiji CO2 u EU (73%). Slijede vazdušni (13%) i pomorski saobraćaj (11%). Željeznica je, s obzirom na visok stepen elektrifikacije, na četvrtom mjestu sa 1,6% i važi kao najmanji zagađivač.

Valeanova je objasnila da trenutni evropski programi za promociju željeznica nisu sporni.

“Radujemo se što u okviru sljedećeg finansijskog plana možemo da računamo na pristojan budžet.”

Uskladiti željezničke mreže

Komesarka za saobraćaj naglašava značajne razlike među državama članicama u pogledu željezničkih mreža, dodajući da bi evropski fondovi trebalo da ciljaju na razvoj željezničke mreže manje razvijenih regija putem postojećih instrumenata kao što su Sposobnost za spajanje Evrope i Kohezioni fond.

Međutim, nije navela glavne ciljeve – bar za sada.

“Ono što je sada potrebno jeste da shvatimo koja su uska grla u željezničkoj mreži i koliko će nam ulaganja biti potrebno. Dakle, nije pravi trenutak za ciljeve. Najprije nam treba dobra procjena.”

Evropska komesarka za saobraćaj je dodala da je već implementiran četvrti paket EU koji se odnosi na željeznice, kao i da taj paket mjera liberalizuje tržište i povećava konkurenciju u domenu željezničkih usluga.

Konkurencija će postajati sve veća

“Konkurencija će biti pojačana, posebno nakon juna 2020. godine, kada će se preostale članice EU pridružiti osmorici članova koji su preuzeli i implementirali direktivu EU zaključno sa junom 2019. godine”, izjavio je za Dojče vele Jozef Dopelbauer, izvršni direktor Agencije EU za željeznice (ERA).

“Navešću nekoliko primjera: italijanska kompanija Trenitalija aplicirala je u Evropskoj agenciji za željeznice i zatražila bezbjednosni certifikat i ovlašćenje za rad u Francuskoj. Istovremeno, Francuski SNCF i Trenitalija će izaći na špansko tržište u junu 2020.“

Unutrašnjost centralne Željezničke stanice u Milanu je arhitektonsko čudo. No, hoće li italijanska željeznica Trenitalija uspjeti da odvrati putnike od automobila i aviona?

ERA ima dvije uloge. Ona sprovodi uredbu EU o bezbijednosti i (inter)operativnosti, odnosno nuđenju transportnih usluga ne samo u svojoj zemlji, već i u drugim zemljama EU.

Od juna 2019. godine izdaje i pojedinačne bezbjednosne sertifikate i ovlašćenja za željeznice.

“To znači da je za vozove, koji posluju u više zemalja dovoljna autorizacija koju izdaje ERA.”

Dopelbauer je rekao da još ima mnogo prostora za poboljšanja.

Na primjer, prvi noćni voz iz Beča do Brisela sredinom januara morao se zaustaviti u Ahenu na 30 minuta, jer je lokomotiva morala da bude promjenjena zbog tehničke nekompatibilnosti. Promijenili su i mašinovođu jer nije govorio flamanski.

Dobijate ono što ulažete

Jozef Dopelbauer tvrdi da je željeznička ruta Barselona – Madrid već pokazala da je moguće “ekološki manje prihvatljive letove zamijeniti željeznicom i to smanjenjem cijene i bržim dolaskom na cilj “.

Sposobnost željeznice da konkuriše avionima sada će zavisiti od ulaganja pojedinih zemalja članica EU. Dok zemlje poput Italije smanjuju ulaganja u željeznicu, zemlje poput Njemačke ulažu sve više, iako su cijene karata nedavno snižene.

Na primjer, prošlog mjeseca je vlada u Berlinu odobrila plan u iznosu od 86 milijardi evra investicija u željeznicu u narednih 10 godina. To je dodatna 64 evra po glavi stanovnika, što iznosi ukupno 140 evra, ali se još ne može porediti sa Austrijom i Švajcarskom.

Dopelbauer napominje da je 2018. godine Švajcarska, koja ulaže 365 evra po glavi stanovnika u željeznički saobraćaj, bila na prvom mjestu po zadovoljstvu putnika željezničkim uslugama. Austrija je bila druga, sa ulaganjem od 218 evra po glavi stanovnika dok je Njemačka 2018. ulagala svega 77 evra po glavi stanovnika.

“Većina putničkih agencija trenutno ne vidi vozove kao sredstvo transporta kojim se stiže do krajnjih turističkih odredišta”, izjavio je za Dojče vele Libor Lohman, izvršni direktor Zajednice evropskih željeznica (Community of European Railway and Infrastructure Companies).

“Ali mi ipak ne počinjemo od početka. Putničke agencije, na primjer, već nude evropas, koji putnicima omogućava putovanje četiri ili sedam dana u mjesecu s jednom kartom.”

Šta je sa teretnim saobraćajem?

Teretni prevoz je još teži poduhvat.

“Kako sada stvari stoje, tržišni udio teretnog željezničkog saobraćaja u EU se smanjio sa iznad 18 odsto na ispod 17 odsto posljednjih godina”, kaže Džems Niks, direktor preduzeća Transport i zaštita životne sredine (Transport & Environment).

“Grin dilom smo tražili da što je moguće u većoj mjeri prebacimo teret s automobilskog na željeznički saobraćaj. Ali za to treba poboljšati evropsku prekograničnu željezničku mrežu”, istakla je evropska komesarka za saobraćaj Valean dodavši da se “moraju graditi međunarodne željezničke mreže” a da pri tome “granične aktivnosti moraju biti pojednostavljene”.

Sve u svemu, pred željeznicom je ružičasta perspektiva, jer snažna podrška dolazi i od zaštitnika životne sredine i od industrije.

“Grin dil kao uredba EU će takođe pomoći željezničkom sektoru da definiše postupak tehničke standardizacije”, izjavio je za DW Fransoa Daven, generalni direktor Međunarodne unije željeznica (International Union of Railways).

On je ubjeđen da će zeleni dogovor imati pozitivne efekte na željeznice ne samo u EU već i u mnogim regionima svijeta. Deutsche welle

Adina Valean ekologija eu zeljeznice
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakRast prosječne plate u Sloveniji
Sljedeći članak Bijeljinska “Šećerana” i dalje traži kupca

Povezani članci

Svijet 01 minuta čitanja

U EU registrovano 1,5 miliona novih električnih automobila

Svijet 01 minuta čitanja

Kina se nada da će EU preispitati odluku o uvođenju carina na električna vozila

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

„Elektroprivreda RS“ se zadužila još 25 miliona KM

15. Maja 2025. — 15:3301 minuta čitanja

ERS će za ovaj kredit platiti kamatu u ukupnom iznosu od 4,9 miliona maraka.

U „Elektroprenosu“ priznali da su izlazili u susret „Prointeru“

15. Maja 2025. — 13:47

ERS potvrdio pisanje CAPITAL-a: SAP napuštaju pod izgovorom bezbjednosti

15. Maja 2025. — 11:07

„Pavgord“ nudi Vladi RS otkup duga RiTE „Ugljevik“

15. Maja 2025. — 09:01

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Portal Capital je član Journalism Trust Inicijative

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.

Obavijesti