ISTAMBUL, Turski proizvođači alkoholnih pića zatražili su preispitivanje dekreta o ograničenju reklamiranja alkohola, koji bi trebalo da stupi na snagu za dvije nedjelje.
Oni ističu da bi nove mjere, koje uvodi Turska uprava za regulisanje prometa duvana i alkohola (TAPDK), mogle da naškode nastojanjima te države da bude primljena u Evropsku uniju, da ograniče razvoj sektora proizvodnje pića i znatno smanje prihode od poreza u trenutku kad zemlja prolazi kroz duboku recesiju, prenosi Rojters.
Po riječima Semiha Mavisa, koji rukovodi turskim poslovanjem pivarske grupacije “Efes”, ograničenje reklamiranja alkohola povećava vjerovatnoću da se na Tursku gleda kao na zemlju koja državnim intervencijama utiče na stil života sopstevenog stanovništva.
Proizvođači alkoholnih pića ipak se uzdržavaju da povodom ove mjere direktno kritikuju vladu premijera Tajipa Erdogana, čiji politički protivnici tvrde da on pukušava da ponovo uvede konzervativni islamizam u muslimansku, ali već gotovo jedan vijek sekularnu Tursku.
Reklamiranje alkohola je na neki način ograničeno gotovo svuda u svijetu. Okvir za ta ograničenja predstavlja i stav Svjetske zdravstvene organizacije (SZO) da reklamiranje alkohola ne smije da bude usmjereno na maloljetnike, da ne smije da navodi na zaključak da konzumiranje alkoholnih pića poboljšava fizičke sposobnosti ili predstavlja rješenje za lične konflikte.
Turski proizvođači tvrde da planirana ograničenja TAPDK daleko izlaze iz tih okvira i da su u suprotnosti s praksom EU. Kao primjer oni ističu predviđenu zabranu da se u reklamama alkoholna pića dovode u vezu sa hranom, a tursko nacionalno piće na bazi anisa “raki” tradicionalno se konzimira uz ribu ili sir.
Proizvođači pića takođe se bune protiv odredbe da se alkoholna pića u reklamama ne smiju dovoditi u vezu sa geografskim, istorijskim, kulturnim i umetničkim vrijednostima, kao i protiv nejasne odredbe da marketingom alkohola ne smije da se “eksploatiše seksualnost”.
U Turskoj oko 50 odsto prihoda sa sektora alkohola završava u vidu poreza u državnoj kasi. To je u 2008. iznosilo preko tri milijarde lira (1,9 milijardi dolara), pa se turski proizvođači pića pitaju da li državi ta sredstva nisu bitna u atmosferi globalne privredne krize, zbog koje je i u Turskoj u prvom kvartalu 2009. bilježen privredni pad od 13,8 odsto.