ZAGREB, Na ovogodišnjem međunarodnom sajmu turizma Krotur (Crotour) koji se, zajedno sa sajmom nautike, sajmom hrane, pića i gastronomskih inovacija (InGa) i sajmom gastronomije, hotelsko-ugostiteljske opreme i keteringa (Hotel & Gastroteh), održava na zagrebačkom Velesajmu, uspješno su se predstavile i turističke organizacije iz Srbije – Turistička organizacija Vojvodine i Turistička prizma d.o.o., poslovni sistem za promociju turizma iz Novog Sada.
“Na ovogodišnjem sajmu posjetioci su pokazali veliko interesovanje za turističku ponudu Vojvodine, pa je veoma neizvjesno hoće li do kraja sajma, u nedjelju, biti dovoljno propagandnih materijala”, izjavio je predstavnik Turističke organizacije Vojvodine Damir Rajtenbah.
On je naglasio da je i u Vojvodini lani zabilježen porast broja turista i noćenja u odnosnu na 2011, što je trend i u cijeloj Srbiji.
Govoreći o turističkoj ponudi Vojvodine, Rajtenbah je istakao rad na turističkom vodiču kroz Vojvodinu u kome je navedena ponuda 45 opština Vojvodine sa salašima, etno kućama, čardama i vinskim podrumima.
Đorđe Mihajlović, direktor i glavni urednik Turističke prizme, rekao je da je sistem od osnivanja prije 19 godina prisutan na kompletnom prostoru bivše Jugoslavije i regionu, kao i na aktivnosti u vidu dodjele nagrada za inovativne poduhvate u turizmu, postojanje magazina, radijske emisije, Internet portala, organizovanja turističke berze u Srbiji i regionu.
Broj turista iz Hrvatske u Srbiji i obrnuto je u porastu, ali sigurno ne u takvom obimu da kažemo da smo i mi i Hrvati zadovoljni kako se posjećujemo, smatra on.
“Sazreli su uslovi da se otvorimo i radimo nove poslove. Svi smo svjedoci nemilih događaja: taman kad krene lijepo i ljudi se otkrave, desi se nešto loše, sad su to sudski sporovi, nešto što nas gurne tri koraka unazad. Dolazi vrijeme kada će se ulaskom Hrvatske u EU stvoriti uslovi da živimo kao dobri susjedi, a šta oni rade nego da se posjećuju”, rekao je Mihajlović.
“Mi koji smo stvarali u bivšoj državi nemamo šta da prezentujemo jedni drugima, a što ne znamo. Ali, sazrele su neke nove generacije, a šetajući Zagrebom uvjerio sam se da mladi ljudi znaju za festival Egzit u Novom Sadu, za Guču i najveći svjetski sabor trubača, za splavove u Beogradu, za sajam piva”, kazao je on.
Stasala je nova generacija mladih Hrvata koji nisu opretećeni prošlošću, a gdje bi došli, nego kod prvih komšija kako bi otkrili šta ima u susjedstvu, rekao je Mihajlović. On je podsjetio da ljudi sve više i više traže kružne ture.
“U svijetu je trend da su i odmori sve kraći, pa ljudi iz dalekih destinacija žele, na primjer, da vide Zagreb, Plitvice, bosanske piramide, završe na splavovima Beograda i možda odu do Ohrida”, dodao je Mihajlović.
“To je zahtjev trenutka i moramo da ga dočekamo spremni. Takvi programi već postoje, a postoje i brojne inicijative za saradnju”, rekao je on i istakao odličnu saradnju hrvatskih i srpskih udruženja putničkih agencija.
Na pitanja kako popularizovati i turističke destinacije u južnoj Srbiji o kojima se u Hrvatskoj, ali i drugde manje zna, Mihajlović je odgovorio da je ova godina idealna za to.
“Ovo je 1.700 godišnjica Milanskog edikta, pa će se u Nišu, gradu cara Konstantina, održati centralna proslava na koju će se sjatiti čitav hrišćanski svijet. Bila bi dobra tematska tura posjetiti Romulijanu kod Zaječara, otići na avanturističke ture iznad Niške Banje. Uz tradicionalno dobro gostoprimstvo tamošnjih ljudi, to bi bilo otkriće za ljude iz zemalja regiona”, rekao je on.
Mihajlović nije bio zadovoljan sajmom.
“Ako kažemo da je Hrvatska turistička velesila u regionalnim, pa i u svjetskim razmjerama, jer od turizma ostvaruje 30 odsto nacionalnog dohotka, sajam je u najmanju ruku tanak. Ako ga poredimo sa sajmom u Beogradu, tamo je 1.000 izlagača, dok je ovdje riječ o skromnoj hali, a svake godine je sve manje i manje izlagača”, rekao je on.
Sajmovi Krotur i nautike održavaju od 13. do 17. februara, dok se ostala dva sajma održavaju od 14. do 16. februara. Tanjug