BEOGRAD, Tržište Srbije ima veliki potencijal i primamljiv je “zalogaj” za krupne strane trgovce, pišu Novosti.
Za tri godine promet će u Srbiji biti za 50 odsto veći, u Sloveniji za 15,5 odsto, u Hrvatskoj za 8,3
Maloprodajno tržište Srbije još nije razvijeno i u dobrom dijelu zemlje preovlađuju male trgovine. U poređenju sa Slovenijom, a pogotovo, Hrvatskom, zasad ni strani lanci nisu značajnije ušli Ali to ne znači da Srbija nije interesantna velikim svjetskim trgovcima. Naprotiv, mnogi od njih su “bacili oko” na tržište Srbije, koje ima više od sedam miliona potencijalnih potrošača.
Na potencijal srpskog tržišta upućuju i mnoga istraživanja ekonomskih analitičara. Jedno je, na primjer, uradio i “Biznis monitor internešnal”, upoređujući tržišta u našem regionu. Po ovom istraživanju upravo srpsko ima daleko najveći potencijal. Jer, gledano u dolarima, tokom 2012. godine ono je bilo “teško” 70,6 milijardi, dok se do 2016. godine očekuje rast na više od 105 milijardi dolara.
Prevedeno u procente, govorimo o rastu od 50 odsto. Poređenja radi, prema analizi “Biznis monitora”, promet na tržištu Slovenije pašće 15,5 odsto u naredne tri godine (sa 23,9 milijardi dolara na 27,6 milijardi), dok će Hrvatska rasti samo 8,3 odsto (sa 15,5 na 16,8 milijardi dolara).
Analitičari procjenjuju da će veliki inostrani trgovački lanci narednih godina biti usmjereni na tržišta Rusije, Turske i Poljske. Jedino regionalno zanimljivo tržište biće im Srbija. Jer, i zajedno gledano, tržišta Slovenije i Hrvatske su premala. A trgovac koji zavlada tržištem Srbije vladaće, u stvari, cijelim regionom, tvrdi se.
Profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Zoran Bogetić ukazuje na to da aktuelna domaća trgovina relativno zaostaje u odnosu na zemlje razvijenog Zapada, ali takođe i ističe:
“To je, međutim, i jasan znak da u Srbiji postoji ozbiljan prostor za dalji razvoj trgovinskih lanaca. Činjenica da je kupovna moć srpskog potrošača sada relativno mala, biva relativizovana realnošću važne brojnosti populacije, kao i predstojećih evropskih integracija.”
Sekretar Udruženja Privredne komore Srbije za trgovinu Gordana Hašimbegović, takođe, smatra da na srpskom tržištu ima još dosta prostora za trgovce, jer Srbija spada u nedovoljno razvijeno tržište. Tako, na primer, po posljednjim izvještajima na 1.000 stanovnika Srbija ima 42 metra kvadratnih maloprodajnog prostora, a Češka 231, Hrvatska 184 kvadrata. To, po Hašimbegovićevoj, potvrđuje činjenicu da je Srbija veoma interesantna za investiranja u sektor trgovine.
“Sa konsolidacijom, tržište Srbije postaće atraktivno za vodeće evropske igrače “- navodi Gordana Hašimbegović.
“Osim Beograda i većih gradova, Niša, Novog Sada, Kragujevca, Čačka, atraktivnost srpskog tržišta dopunjuje i mogućnost za otvaranje marketa uz međunarodni Koridor 10.”
A da srpsko tržište nije šala i da je “dobar zalogaj”, pokazuju i podaci o prihodima stranaca u 2011, a to su i posljednji važeći, jer će se novi za proteklu 2012. znati tek krajem marta. Tako je “Maksi”, u sastavu “Delez grupe”, u Srbiji imao prihod od blizu 700 miliona evra, “Merkator” je, od prodaje na srpskom tržištu, imao profit nešto veći od 560 miliona evra, “Agrokorov” lanac “Idea” pretprošle godine je prihodovao 470 miliona evra. Ovaj hrvatski trgovinski lanac je u posljednjih nekoliko godina zabilježio snažnu ekspanziju u Srbiji, sa otvorenih čak 168 trgovina i 4.500 zaposlenih.