BANJALUKA, Veliki broj osiguravajućih kuća i usporavanje privredne aktivnosti uticali su na dodatno usitnjavanje tržišta osiguranja BiH i još oštriju borbu osiguravača, među kojima mnogi ne prežu ni od nelegalnih poslovnih poteza.
Gužva na tržištu izrodila je žestoku konkurenciju među osiguravajućim društvima, koja se u borbi za svakog osiguranika nerijetko služe dampinškim cijenama i drugim vrstama nelegalnih popusta. Problem je posebno izražen u oblasti obaveznog osiguranja od auto-odgovornosti, na kojoj osiguravajuća društva ostvaruju i najveće prihode.
Podaci Agencije za osiguranje BiH pokazuju da je udio vodeća četiri osiguravajuća društva u ukupnoj premiji osiguranja smanjen na kraju prvog kvartala 1,73 odsto u odnosu na isti period prošle godine. Vodeća četvorka držala je na kraju prvog kvartala 35,46 odsto tržišta.
– Vrijednost Herfindal-Hiršmanovog indeksa (HHI), koji mjeri tržišnu koncentraciju vodeće četvorke, iznosi 582 i smanjen je za 93 procentna poena u odnosu na isti period lani – kažu u Agenciji za osiguranje BiH.
Ovi podaci pokazuju da nijedno društvo nema značajan udio na tržištu i da je ono konkurentno jer nema velikih i dominantnih učesnika. Direktor “Nešković osiguranja” iz Bijeljine Milenko Mišanović kaže da je iz godine u godinu sve teže zadržati i postojeće, a posebno povećati tržišno učešće.
– Broj osiguravajućih društava je sve veći, a privredna aktivnost sve slabija. Privredne aktivnosti diktiraju i visinu premije. Banke odobravaju sve manje kredita, čime i naša premija na osnovu obezbjeđenja imovine opada, a pale su i premijske stope u odnosu na prošlu godinu, što je dodatno smanjilo učešće u ostvarenoj premiji – kaže Mišanović.
Primat na tržištu osiguranja BiH drže društva sa sjedištem u FBiH. Na prve tri pozicije su “Unika osiguranje”, “Sarajevo osiguranje” i “Euroherc osiguranje” iz Sarajeva. Najveći dio premijskog kolača od osiguravajućih kuća iz Srpske ima “Viner osiguranje”, koje se sa tržišnim učešćem od 5,97 odsto nalazi na 12. mjestu.
Direktor poslovnice “Euroherc osiguranja” u Banjaluci Dario Miladinović kaže da je tržište definitivno pretrpano i da postoje društva koja se služe dampinškim cijenama kako bi osvojila klijente.
– To se prije svega odnosi na novonastala društva koja velikom brzinom moraju pridobiti klijente, jer im u suprotnom prijeti propast – kaže Miladinović i dodaje da je tržište i neuređeno jer društva koja nemaju popunjene tehničke rezerve i koja bi trebalo da budu ugašena i dalje posluju. Glas Srpske