BANJALUKA, Poljoprivredni tržišni informacioni sistem i sistem sljedljivosti prehrambenih proizvoda, koji provodi kompanija “Agrolink”, omogućavaju bolji pristup informacijama svim subjektima, te efikasnije fukcionisanje poljoprivrednog tržišta i veću konkurentnost domaćih proizvođača, rečeno je prilikom njihovog predstavljanja u Banjaluci.
Direktor kompanije “Agrolink” Nežla Adlagić rekla je da ova kompanija od početka 2010. godine svakodnevno prikuplja informacije o veleprodajnim cijenama sa četiri veletržnice u BiH, koje su dnevno dostupne putem portala i SMS-a i posebno prilagođene malim individualnim proizvođačima.
“Svakodnevno imamo besplatnu informaciju o cijenama pet proizvoda putem portala, a određena članarina se plaća na pola godine ili godinu dana, dok se za SMS plaćaju samo troškovi operatera uz jedinstven broj telefona i cijenu u cijeloj BiH”, rekla je Adlagićeva.
Ona je dodala da su zajedno sa USAID-om i Švedskom razvojnom agencijom SIDA prepoznali nedostatke tržišta u BiH i krenuli u realizaciju ovog projekta prije tri godine.
Adalagićeva je istakla komparativnu prednost BiH u odnosu na ostale zemlje regiona koje nemaju SMS uslugu, ali je ukazala da BiH još nema sistem na nacionalnom nivou, koji, osim informacija o cijenama, prikuplja i informacije o ponudi, tražnji i porijeklu robe.
“Danas smo ovdje da u saradnji sa Privrednom komorom Republike Srpske podignemo svijest i ukažemo na značaj ovoga za privredne subjekte, ali i farmere koji bi trebalo da koriste ovu uslugu”, rekla je Adlagićeva.
Prema njenim riječima, “Agrolink” je pretragom mogućnosti izvoza domaćih proizvoda u protekle tri godine otkrio i vrhunske kupce na području EU, dok je paralelno s tim skenirao i stanje u BiH, pomažući domaćim proizvođačima da unaprijede svoje proizvode i budu konkurentniji.
“Osim ovog radimo jedan regionalni projekat praćenja veleprodajnih cijena voća i povrća, a te informacije su besplatne i distribuišemo ih elektronski”, rekla je Adlagićeva.
Menadžer za kontrolu kvaliteta u “Agrolinku” Eldina Muftić istakla je da je ova kompanija u tekućoj godini u dva preduzeća implementirala elektronsku sljedljivost proizvoda u svim koracima proizvodno-distributivnog lanca.
“Sljedljivost proizvoda koju svaki subjekt mora da ima je i obaveza prema EU koju smo preuzeli donošenjem Zakona o hrani u BiH”, rekla je Muftićeva.
Prema njenim riječima, implementacijom elektronske sljedljivosti mogao se dokazati svaki korak u proizvodnji, s obzirom da kupce najviše i zanimaju informacije o prskanju proizvoda, zbog čega su se ove dvije firme našle na engleskom tržištu.
Ona je ocijenila dobrom saradnju sa Privrednom komorom Republike Srpske i izrazila nadu da će se u narednom periodu pronaći kompanije za provođenje ovakve usluge “Agrolinka”.
Predstavnik kompanije “Hemoniks” Brus Bauer smatra da će ova uskluga obezbijediti bolje funkcionisanje poljoprivrede, s obzirom da je tokom implemetacije Poljoprivrednog tržišnog informacionog sistema uočeno da se razlika između najviših i najnižih cijena smanjila.
On je dodao da je prije tri godine, kada su USAID i Švedska razvojna agencija SIDA pokrenuli Farma projekt za pomoć razvoju poljoprivrede u BiH, uočeno da BiH nema sistema za prikupljanje informacija o tržišnim cijenama poljoprivrednih proizvoda, što u razvijenim zemljama rade vladine agencije.
Domaćin prezentacije Poljoprivrednog tržišnog informacionog sistema pod nazivom “Povećanje konkurentnosti i jačanje izvoza u sektoru poljoprivrede, primjenom IT tehnologija” bila je Privredna komora Republike Srpske. Srna