BANJALUKA, Ministar saobraćaja i veza Republike Srpske Neđo Trninić ističe da je u 2016. godini predviđeno donošenje strateških dokumenata razvoja mreže javnih puteva, kojima će biti omogućeno lakše i kvalitetnije upravljanje putnom mrežom Srpske.
Zbog toga je ministarstvo donijelo odluku o izradi Strategije razvoja javnih puteva u Republici Srpskoj za period 2016-2025. godine.
Trninić u intervjuu Srni napominje da je izgradnja auto-puta Banjaluka – Doboj, na pravcu od Prnjavora do Doboja, ušla u završnu fazu, kao i da je okončano više od 80 odsto planiranih radova.
“Prvi slojevi asfalta na ovoj dionici postavljeni su u dužini od oko 25 kilometara u oba pravca i počelo je postavljanje zaštitne ograde i zvučnog zida”, precizira Trninić.
On ukazuje da otvaranje javnih radova doprinosi razvoju cjelokupne privrede i povećanju zaposlenosti, što potvrđuje i činjenica da je na izgradnji auto-puta u prošloj građevinskoj sezoni bilo angažovano više od 1.000 radnika – što izvođača radova, što firmi podizvođača i drugih…
Trninić podsjeća i da su predstavnici kineskih kompanija pokazali interes za učešće u realizaciji velikih infrastrukturnih projekata u Republici Srpskoj, a tu, prije svega, misli na izgradnju auto-puta Banjaluka – Mliništa, kao i rekonstrukciju pruge Banjaluka – Prijedor – Novi Grad.
“Kineski partneri pregovaraju sa Javnim preduzećima – `Auto-putevi Republike Srpske` i `Željeznice Republike Srpske`, predstavljene su mogućnosti uvezivanja, kao i modeli finansiranja”, ističe Trninić.
Jedna od mogućnosti saradnje bila bi kreditiranje projekta rekonstrukcije željezničke pruge, dok bi izgradnja auto-puta bila finansirana kroz javno-privatno partnerstvo.
Ministar saobraćaja i veza Republike Srpske napominje da se Vlada Srpske opredijelila za proces restrukturiranja “Željeznica Republike Srpske”, te da su preduzeti koraci ka finansijskom i korporativnom restrukturiranju.
“`Željeznicama Republike Srpske` predstoji strateško restrukturiranje s ciljem podizanja nivoa efikasnosti poslovanja, sanacije nagomilanih kreditnih obaveza, uspostavljanja funkcionalne organizacije i racionalizacije troškova poslovanja”, najavljuje Trninić.
Posebno je važan projekat rekonstrukcije 110 kilometara željezničke pruge od Banjaluke do Novog Grada, jer ovaj željeznički pravac čini okosnicu u prevozu željezne rude, ali i 58 odsto ukupnog prevoza “Željeznica Republike Srpske”.
Trninić naglašava da Javno preduzeće “Aerodromi Republike Srpske” ima ugovor o kargo-prevozu sa jednom turskom avio-kompanijom, te da su Vlada Republike Srpske i Ministarstvo saobraćaja i veza dali podršku planovima ovog preduzeća kako u razvoju kargo-saobraćaja tako i u povećanju kapaciteta putničkog saobraćaja.
“Postoje inicijative da se na banjalučkom aerodromu otvori regionalni sabirni kargo-centar. Za realizaciju ovog projekta biće neophodno izvršiti eksproprijaciju zemljišta za izgradnju kargo-centra, te proširenje uzletno-sletne piste i aerodromske zgrade”, pojašnjava Trninić.
Kao poseban uspjeh resornog ministarstva u 2015. godini on navodi početak više infrastrukturnih projekata, prije svega mosta preko Drine, u Bratuncu.
Značajan je početak radova i na izgradnji mosta preko rijeke Ukrina, u Kulašima. Vrijednost radova je oko 1.040.000 KM, a sredstva su obezbijeđena iz Fonda solidarnosti s obzirom da je ovaj most naročito oštećen u poplavama 2014. godine.
Trninić napominje da su iz Fonda solidarnosti obezbijeđena sredstva u iznosu od 660.000 KM za sanaciju klizišta i rehabilitaciju dijela ovog puta i bolju povezanost Stanara sa Prnjavorom i Dobojem.
On podsjeća da je na samitu zemalja Zapadnog Balkana, održanom u Beču, projekat mosta preko rijeke Save kod Gradiške označen kao infrastrukturni prioritet i kao takav odobren za sufinansiranje grant sredstvima Investicionog okvira za Zapadni Balkan u iznosu od 6,8 miliona evra. Srna