KOPER, U “Tomosu” odnedavno opet radna atmosfera.
U proizvodnoj hali je živo. Na radost radnika, opet sastavljaju mopede, nakon godinu dana pauze.
“Radimo po starim receptima koji su se pokazali najboljima. U principu to je u redu, ide proizvodnja”, kaže radnik “Tomosa” Mirko Tunjić, a prenosi Al Jazzera Balkans.
Kako se firma diže iz pepela, tako je i sa radnom snagom.
“Počeli smo polako. Ima nas 25, ali ako će biti više narudžbi, rašćemo kada je riječ o broju ljudi”, kaže Matjaž Kanduč, direktor “Tomosa”.
Rast “Tomosa” zaustavljen je osamdesetih godina. Brend su pokušali sačuvati na razne načine. Pa i selidbom proizvodnje u Tursku. Nije išlo.
“Još imamo velike želje kada je riječ o kvalitetu. Naši zahtjevi su visoki pa nas ovaj partner nije zadovoljio, vratili smo se u Kopar”, objašnjava Kanduč, gdje je sve počelo hiljadama proizvedenih različitih modela mopeda kolibri. U zlatno doba, “Tomos” je na tržište godišnje izbacivao 100.000 motocikala. Automatika ili sa mjenjačem, kao u slučaju modela APN. Sada ih rade po narudžbama – poslovna odluka svjesno donesena u borbi sa svjetskom konkurencijom.
“Idemo na kvalitet, više volimo prodati skuplje, a kvalitetnije, nego jeftinije, jer Kinezima ne možeš parirati cijenom”, kaže Kanduč.
Parira se retro izgledom, poput mopeda koji osvaja Veliku Britaniju cijenom od 950 do 1.450 evra. I tržište nekadašnje Jugoslavije svakako je zanimljivo. Traže popularni žuti apeenci.
Uskoro u Srbiju odlazi 435 mopeda APN 6. Kupile su ih tamošnje pošte. Cijena po komadu, po jednom mopedu, je 1.060 evra.
“Tomosovi” mopedi se, ipak, prave po ugledu na svjetske trendove. Okviri i agregati proizvode se u Sloveniji. Ostali dijelovi stižu sa Dalekog istoka. Montaža je u Kopru, kao i test mopeda prije nego što odu do krajnjeg kupca.
Mjesečno 600 motora izađe iz proizvodne hale. Momčilo Ašanin, koji je u firmi 35 godina, smatra da se “Tomos” vraća u velikom stilu.
“Imam kontakte s našim kupcima, pitaju, zadovoljni su, radosni smo i mi i oni”, kaže taj radnik “Tomosa”.
Stari kupci sjećaju se nekadašnjih mopeda. U “Tomosu” vjeruju da novim modelima mogu vratiti staru slavu. Simbol socijalističke ekonomije tako svježim imidžom ulazi u doba globalizacije, prenose agencije.