Svaki početak je težak. Pogotovo kada dođete na novo radno mesto. Bez obzira što ce Vam svi u novoj firmi reći da stari radnici dobro prihvataju nove, ne mora uvijek da bude tako. Da biste procijenili gde je Vaše mesto u novoj firmi, dajemo vam nekoliko saveta.
Usvojite konsultantski model: Razmislite o ljudima iz McKinsey-a i Booz Allen-a. Kada dođu u neku firmu vide 20 stvari koje se rade na ne tako dobar način, ali ne progovaraju svaki put kada primijete neku priliku za sugestiju za unapređenje. Jer to nije dobro vrijeme. U vašem prvom mjesecu na poslu, zadržite svoje mišljenje za sebe, osim ako Vas direktno pitaju kako biste unaprijedili neki proces.
Upoznajte se sa činjenicama: U prvih 6 mjeseci na poslu, trebalo bi da postavljate pitanja kao: kako je završen taj i taj posao, šta je pokušano ranije, koji su bili glavni problemi? Raspitivanje o istoriji i logici odluka pomoći će Vam da ne žurite sa zaključcima.
Imajte na umu pravilo pahuljice: Kompanije su kao pahuljice. Ne postoje dvije iste. Ako je u Vašoj prethodnoj kompaniji XZY softver bio idealno rješenje, to ne znači da je XZY softver pravo rješenje i za novu. Da biste unapredili Vaš novi posao, morate biti u stanju da ocijenite šta je to drugačije i jedinstveno u vezi sa Vašim novim poslom, te obećajte sebi da nećete davati sugestije ili rješenja koja su bili uspješna na prethodnom poslu dok ne upoznate ove razlike.
Uvjerite se da postoji problem prije nego što sugerišete rješenje: Prije nego što date savršeno rješenje, uvjerite se da drugi ljudi oko vas shvataju problem. U suprotnom, bićete neko ko želi da zamijeni plave zavjese crvenim i promijeni boje reklamne brošure samo da bi dao “svoj pečat”. Budite razboriti i ocijenite gde kompanija ili tim vide suštinsku potrebu za unapređenjem i koncentrišite se prvo na te oblasti.
Pružite podršku: Za nekoga ko je tek došao u firmu, bilo bi mudro da se postavite kao neko ko je tu da pruži podršku, što je bolje nego da bude vođa. Naučićete više, ostvariti jače veze sa vama jednakima i izgraditi povjerenje koje će vam biti potrebno u budućim poduhvatima. Više slušajte, manje govorite!
Pronađite mentora: Vaša nova organizacija može da bude jedna od onih u kojima se novi članovi lako prihvataju, ili ona u kojoj se od vas očekuje da radite dva puta više prije nego što postanete istinski član tima. Pronalaženje nekog veterana u firmi koji bi vam bio mentor, pomoći će vam da shvatite koji elementi vašeg pristupa i rada su djelotvorni, a koji vas udaljavaju od vaših kolega.
Balansirajte “sjajno rješenje” sa podrškom timu: U početku, balansirajte vašu želju da automatski date rješenje zato što želite da vas tim prihvati.
Zapitajte se: Da li će se desiti nešto zaista katastrofalno ako ne podijelim
moju najnoviju sjajnu ideju ove sekunde? Ukoliko ne, razmislite kada i kome ćete reći vaše ideje. Eventualno ih iznesite nekom od kolega i prepustite mu slavu.
Budite diplomata. Najzad, vi promovišete interese kompanije, a ne vaše lične.
Kada forumilišete sugestije, testirajte ih: Kada osvojite povjerenje vaših kolega, zamolite nekog od njih da procijeni neku od vaših najdramatičnijih sugestija, da biste odredili kako će vaše preporuke biti prihvaćene. Ovo vas može spasiti od predlaganja loših sugestija, a uključiće kolegu u vaše rješenje umjesto da ga eliminiše.
Prioritetizujte vašu listu za popravke: Što je brzo, to je i kuso. Vaše odlične ideje neće biti prihvaćene tako naglo, još manje će ih biti primijenjeno u kratkom roku. Prioritizujte sugestije koje biste željeli da budu primijenjene i posavjetujte se sa svojim menažerom prije nego što ih svima otkrijete.
Zamolite za odgovor: Kada dobijete novi zadatak, zamolite da vam odgovore na pitanje, “Kako vam se svidjela moja prezentacija?” ili “Da li vam se čini da ću ovladati poslovanjem firme onako kako vi očekujete za tri mjeseca?” Pitajte šta biste mogli uraditi bolje i šta biste još mogli da uradite. Prvih šest meseci na poslu su kritični, a nikada nećete imati šansu da ih ponovite.
Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba