LONDON, Dva velika britanska lanca supermarketa „Tesko” i „Asda” našli su se na udaru optužbi da prodaju običnu vodu iz slavine koju su prethodno filtrirali i flaširali.
“Asda” i “Tesko” odgovarajući na optužbe da obmanjuju kupce, kažu da su vodu prethodno prečistili i izbacili hlor.
Ove PET boce stoje na njihovim rafovima pored mineralnih voda kao što su „evijan” i „perije”, od kojih su naravno znatno jeftinije, ali na taj način kupce dovode u zabludu, jer na deklaraciji nema objašnjenja da je u pitanju obična česmovača, tvrdi list „Dejli mejl”.
Obje kompanije su demantovale tvrdnje koje su se prvi put pojavile u ostrvskom tabloidu. Oni poriču da obmanjuju potrošače, jer smatraju da su na deklaracija dobro predstavili šta prodaju.
Takođe vjeruju da vodu ne treba nazivati česmovačom budući da je prethodno prošla proces u kom je uklonjen hlor i dodatno je prečišćena.
Dejli mejl je na sebi svojstven način objavio da vodeći diskontni lanci rade ono što su Del Boj i Rodni pokušali u jednoj od čuvenih epizoda „Mućke” – da postanu milioneri tako što će flaširati česmovaču i prodavati je kao „vodu sa pekamskog izvora”.
“Tesko” prodaje vodu u dvolitarskim flašama za 17 penija ili u šest flašica po pola litra za funtu. Na obje varijante piše „samo voda, bez dodataka”. Ista voda koja je naknadno gazirana košta 17 penija za dva litra. Litar vode iz vodovoda košta trećinu penija, što znači da se poslije obrade i flaširanja prodaje 25 puta skuplje.
Slična je cijena i „Asdinog” proizvoda „negazirana voda po povoljnoj cijeni”.
Kompanija zadužena za pijaću vodu u cijelom Ujedinjenom Kraljevstvu tvrdi da je voda koja izlazi iz slavina jeftina, zdrava i bezbjedna i da nema apsolutno nijednog razloga da se filtrira. Po posljednjim analizama nadležnog inspektorata 99,96 odsto uzoraka je ispunilo sve standarde ispravnosti.
Džou Taneru iz ove kompanije ideja supermarketa da prodaju filtriranu vodu „miriše” na Del Boja. Upitan da razjasni porijeklo svoje vode, „Tesko” je preko portparolke najprije odgovorio neodređeno.
„Na osnovu razgovora sa dobavljačem, moj utisak je da potiče s jednog izvora u Francuskoj”, rekla je predstavnica ove kuće i odbacila mogućnost da je u pitanju filtrirana česmovača.
„Apsolutno ne. Porijeklom je iz Francuske, a flašira se u Britaniji. Ne pretenduje da je bilo šta drugo. Svakako nije flaširana voda iz slavine”, rekla je ona.
Kasnije su potvrdili da je u pitanju filtrirana česmovača, ali da budući da je filtrirana nije u redu da se opisuje kao česmovača. I „Asda” je priznala da prodaje vodu iz vodovoda. Pravdali su se da je takva voda jeftinija nego da potrošači kupuju skupe uređaje za filtriranje i to sami rade kod kuće.
„Dejli mejl” podsjeća na slučaj Koka-Kole koja je 2004. upala u slične nevolje kada se ispostavilo da je navodno vrhunska voda „Dasani” filtrirana česmovača iz Kenta.
Ovaj slučaj je bio dobar povod da udruženja koja se zalažu za zaštitu životne sredine i održivi razvoj još jednom apeluju na potrošače da koriste vodu iz vodovoda.
„Prvo je Del Boj prodavao ’pekamsku vodu’, potom Koka Kola ’Dasani’ vodu, a sada isto radi ’Tesko’. Ljudi jedva sastavljaju kraj s krajem da bi kupili osnovne namirnice. Posljednje što im treba jeste da ih neko pelješi prodajući im vodu koja nije deklarisana kako treba. Nadam se da će se vratiti pouzdanoj česmovači i tako uštedjeti novac i energiju, a izbjeći gomilanje plastičnog otpada”, rekla je Dženet Longfild iz udruženja „Sustejn”.