BANJALUKA, Pomoćnik minstra trgovine i turizma Republike Srpske (RS) Dušanka Tegeltija rekla je da u poplavi proizvoda iz uvoza potrošač ne može biti zaštićen na pravi način, a zbog nedorečenosti Zakona o zaštiti potrošača, koji je donesen na nivou BiH, ostaju i bez obeštećenja.
“Ministarstvo ima izuzetnu saradnju sa udruženjima potrošača, a zbog nedorečenosti zakona krajnji potrošač u velikom broju slučajeva ostaje bez obeštećenja. U narednom periodu uputićemo inicijativu za promjenu zakona, jer je to neophodno”, naglasila je Tegeltija.
Ona je dodala da se Zakon o zaštiti potrošača, koji je donesen na nivou BiH, isprepliće sa nekoliko zakona i da je veoma teško da to pitanje bude riješeno na pravi način.
Ljubo Janjić, izvršni direktor Udruženja građana “Plava sfera”, koje se bavi zaštitom prava potrošača, ocijenio je da su potrošači u BiH nezaštićeni, jer zakonom nije precizirana vansudska nadoknada štete, tako da njihove žalbe u većini slučajeva ostaju neriješene ili se prosljeđuju sudu koji vodi sporove po nekoliko godina, rekao je
“Trenutno, ukoliko primimo žalbu, pokušavamo u direktnom kontaktu sa proizvođačem ili prodavcem riješiti problem, a ako ne uspijemo, proslijeđujemo ga inspekciji. Ako ni inspektori ne rješe problem, slučaj prosljeđuju sudu”, pojasnio je Janjić i dodao da je neophodno promijeniti zakon i u njega unijeti odredbe o vansudskom poravnanju štete.
Glavni tržišni inspektor RS Borka Surtov izjavila je da nemaju tačne podatke o primljenim žalbama, jer se i udruženja i potrošači obraćaju inspekciji putem telefona.
“U većini slučajeva potrošači su u pravu, ali je neophodna njihova edukacija, što nije posao inspekcije. Veliki broj slučajeva bude riješen u direktnom kontaktu sa prodavcem, ali potrošači moraju znati svoja prava i obaveze”, naglasila je Surtova.
Ona je za “Nezavisne novine” istakla da je inspekcija nemoćna ukoliko kupac nema račun za kupljenu robu ili ukoliko za aranžman nema ugovor nego samo uplatnicu.
Dragovan Petrović, sekretar Pokreta potrošača RS, kaže da nije u redu da u krajnjem slučaju sudovi vode postupke za nadoknadu štete od deset KM.
“Insistiraćemo na tome da bude formirana institucija koja će na nivou lokalne uprave arbitražom rješavati problem, jer se uglavnom radi o malim sumama”, naglasio je Petrović.
Ombudsman za zaštitu potrošača u BiH Dragan Doko smatra da propisi koji su na snazi obezbjeđuju visok stepen zaštite prava potrošača, ali da je kod nadležnih institucija u BiH potrebno insistirati na njihovoj dosljednoj primjeni na svim nivoima.
“Aktualna zbivanja na globalnom planu dodatno su zaoštrila i opteretila problematiku u ovoj oblasti, te je zbog toga potrebno kvalitetnije uključivanje samih potrošača i jačanje njihove uloge kroz rad udruženja, kao i primjena godišnjeg plana zaštite potrošača u BiH”, istakao je Doko povodom 15. marta, Svjetskog dana prava potrošača.