BANJALUKA, Ako dođe do ugrožavanja aranžmana sa MMF-om, moraće da dođe do rebalansa budžeta Republike Srpske, ali Vlada neće umanjivati prava koja se iz njega isplaćuju, jer nivo zaduženja koji smo planirali kod MMF-a vezan je samo za servisiranje obaveza prema toj finansijskoj instituciji i iz tih sredstava nisu planirana nikakva izdvajanja za tekuću potrošnju. Dakle, nećemo ugrožavati socijalna prava, isplate prema Fondu PIO i Fondu zdravstvenog osiguranja, ali ni lična primanja.
Rekao je to u intervjuu “Glasu Srpske” ministar finansija RS Zoran Tegeltija.
– RS u ovom trenutku neće povući nijedan potez koji bi ugrozio aranžman – rekao je Tegeltija.
FBiH još nije usvojila zakon o povoljnijem penzionisanju boraca, što je ključni uslov Međunarodnog monetarnog fonda (MMF) za nastavak stend-baj aranžmana. Kakve će to posljedice imati po RS?
TEGELTIJA: Predstavnici Vlade i ja danas ćemo se sastati sa rezidentnim predstavnikom MMF-a u BiH. Tražili smo ovaj sastanak, jer želimo da znamo koji su njihovi dalji koraci i šta će biti ako FBiH ne usvoji ovaj zakon ili ga usvoji u formi koja nije usaglašena sa MMF-om. Želimo da znamo i kakvi su rokovi za pronalaženje rješenja i hoće li se otkazati aranžman. Nadam se da MMF već ima neka viđenja šta dalje. RS ne može da sjedi skrštenih ruku i iščekuje da li će zakon u Parlamentu FBiH biti usvojen i u kojoj formi. Imamo značajan kreditni aranžman sa MMF-om i on je u cijelosti vezan za povrat ranije povučenih sredstava. Ne možemo dovesti sebe u situaciju da ugrožavamo budžet RS i izmirenje naših obaveza.
Šta ćete konkretno predložiti predstavnicima MMF-a? Rekli ste da imate rezervni plan. Koji?
TEGELTIJA: Ono što je suština i što ćemo reći predstavnicima MMF-a jeste da RS u ovom trenutku neće povući nijedan potez koji bi ugrozio aranžman, ali isto tako moramo znati da mi imamo podijeljene nadležnosti kada je u pitanju zaduživanje između Vlade i Narodne skupštine RS i da neke odluke moramo donijeti na sjednici NSRS za čiju realizaciju je potrebno vrijeme. Naravno, za kreditni aranžman je uvijek drugi plan neko novo zaduženje, koje može biti manje ili više povoljno. Najvažnije je da znamo kakvi su stavovi MMF-a da bismo aktivirali neka druga rješenja. Radi se o suviše velikom iznosu i u budžetu RS i FBiH da bi se to moglo nadomjestiti samo uštedama u budžetu.
Koliko je RS ove godine trebalo da dobije novca od MMF-a?
TEGELTIJA: Iznos sredstava koja mi povlačimo i plaćamo MMF-u u ovoj godini je oko 120 miliona KM. Otežavajuća okolnost je to što se, u slučaju da padne aranžman sa MMF-om, ugrožavaju i sporazumi sa Evropskom komisijom i sa Svjetskom bankom koji su takođe planirani i u budžetu RS i FBiH. RS od toga pripada oko 90 miliona, od čega je 60 miliona Svjetske banke, a 30 miliona Evropske komisije.
Koliko je realno očekivati da MMF opet prolongira rok za ispunjavanje obaveza ili je već izvjesno da će aranžman propasti?
TEGELTIJA: MMF je već prolongirao rokove, kao što sam rekao, i mi smo u razgovoru s njima bili svjesni da FBiH teško može donijeti potrebni zakon. Naša je procjena da će FBiH možda čak u nekoj formi i usvojiti taj zakon, ali strahujemo od njegove realizacije. Smatram, s obzirom na trenutno političko stanje u FBiH, da nema dovoljno snage i spremnosti da se ovaj zakon implementira i da će to sasvim sigurno ugroziti aranžman. Prema procjenama Vlade RS, aranžman će biti ugrožen do kraja godine.
Šta u slučaju prekida aranžmana?
TEGELTIJA: Sigurno je da će, ako dođe do ugrožavanja aranžmana, morati doći do rebalansa budžeta RS, ali Vlada neće umanjivati prava koja se iz njega isplaćuju, jer nivo zaduženja koji smo planirali kod MMF-a je vezan samo za servisiranje obaveza prema toj finansijskoj instituciji i iz tih sredstava nisu planirana nikakva izdvajanja za tekuću potrošnju. Dakle, nećemo ugrožavati socijalna prava, isplate prema Fondu PIO i Fondu zdravstvenog osiguranja, ali ni lična primanja.
I sami predstavnici FBiH priznali su da situacija u ovom entitetu dovodi u vrlo nezavidnu finansijsku poziciju čitavu BiH. Kako to komentarišete?
TEGELTIJA: Posebno smo nezadovoljni činjenicom da, kada se pregovara o pismu namjere sa MMF-om, za FBiH su sva rješenja prihvatljiva i pregovori sa njima se završavaju mnogo brže nego sa RS. To se dešava zbog toga što u RS pri usaglašavanju pisma namjere pokušavamo da preuzimamo obaveze koje smo u stanju da i realizujemo. Sada, kada je došlo do implementacije, RS izvršava svoje obaveze, a u FBiH to ne mogu. Činjenica je da smo izgubili dvije trećine sredstava iz prethodnog aranžmana sa MMF-om upravo zbog toga što FBiH nije ispoštovala neke stvari.
Poreska uprava
Na koji način ćete pročistiti Poresku upravu? Nedavno ste ukazali na to da u PURS-u rade ljudi koji tu instituciju zloupotrebljavaju.
TEGELTIJA: Poreska uprava nije u ništa lošijoj poziciji nego neke druge upravne organizacije u RS. Činjenica je da Vlada mora uvesti mnogo više discipline u radu svih svojih zaposlenih, uključujući i poreske inspektore. Dobro je da su se neki prepoznali u onome o čemu sam govorio. Radi se o malom broju ljudi koji dugi niz godina gotovo ništa ne doprinose u radu PURS-a, već se samo brinu kako da zaštite interese pojedinaca, a najglasniji su kritičari Vlade i bilo kakvih pokušaja da se uvede red. Vlada daje punu podršku radu direktora PURS-a i njenom nastojanju da promijeni neke načine rada u ovoj instituciji. Želimo da rad PURS-a bude potpuno transparentan, da se zna tačno gdje je koji inspektor bio i šta je utvrdio. Neki poreski obveznici su dobrostojeći, kod njih nikad nema nikakvih utvrđenih obaveza i često se radi o malom broju inspektora koji to rade. Glas Srpske