BANJALUKA, Prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje BiH, u toku 11 mjeseci ove godine za uvoz automobila potrošeno je više od 482 miliona maraka – to je više čak za 122 miliona maraka u odnosu na isti period prošle godine.
Direktor Centra za motorna vozila u Banjaluci Drago Talijan rekao je da je za taj novac u periodu januar – novembar u BiH uvezeno 41 626 polovnih vozila za koja je urađena homologacija.
Najviše su se uvozila “Folksvagenova” vozila – za 11 mjeseci ove godine odobren je uvoz 11 903 vozila proizvođača. U istom periodu uvezena su i 3 684 “pežoa”, 3 255 “renoa”, 2 882 “opela”, 2 656 “forda”, 2 328 “mercedesa” i 1 560 “audija”.
Od ukupnog broja vozila koja su u ovoj godini dobila dozvolu za uvoz čak 34 761 vozilo je putničko do devet sjedišta.
U ovoj godini centri za homologaciju motornih vozila u BiH “zeleno svjetlo” dali su za uvoz još 194 tipa novih motornih vozila koja će se ubuduće moći prodavati na tržištu BiH, jer je utvrđeno da ispunjavaju sve potrebne standarde.
Tako je za 11 mjeseci ove godine “zeleno svjetlo” za uvoz već dobilo i 11 144 novih vozila.
Vijest iz medija da je u oktobru u Banjaluci registrovan “mercedes” plaćen više od milion maraka mnoge je iznenadila. U svakodnevnim pričama koje kruže ovim gradom svi se pitaju ko to u ovoj ekonomskoj krizi, kada većina stanovnika jedva uspijeva da skucka i za hljeb, ima toliko novaca, kako ih je zaradio i čime se bavi.
U javnost je procurila informacija da je riječ o stranom državljaninu i da je taj skupocjeni automobil registrovan na njegovu firmu u Banjaluci. Nadležni kažu da o vlasniku tog automobila ne smiju dati nikakve podatke.
Kada bi se u nekoj dobro uređenoj državi registrovao neki takav skupocjeni automobil, njegovom vlasniku bi već sutradan pokucali na vrata inspektori. Tražili bi da provjere kako je zarađen taj novac, da li su izmirene sve poreske i druge obaveze.
I zaista pitanje je šta bi se sve pronašlo kada bismo malo detaljnije zavirili u poslovanje vlasnika skupocjenih automobila. Osim tog “mercedesa”, ove godine u BiH uvezeni su i drugi za naše prilike preskupi automobili, kao što su “kadilak”, “porše”, “audi” A8 i slično.
Ako je suditi po navedenim brojkama, nameće se zaključak da će u narednom periodu na drumovima u BiH biti sve više novijih i ispravnih vozila. Stari “krševi” kojima su do sada bile preplavljene ulice polako ali sigurno odlaze na smetljište.
Ima i onih koji misle da uvozom automobila starijih od sedam godina zemlje EU prave kod nas smetljište starih automobila.
Bilo kako bilo, uvoz polovnih automobila će se sasvim sigurno intenzivirati od 1. januara 2012. godine. Već je izvjesno da će od tada carina na uvoz automobila biti smanjena sa šest na tri odsto.
Bez obzira na tvrdnje kritičara, činjenica je da se na našim ulicama sada može vidjeti sve više dobrih automobila.
Još kada bi to samo uticalo na smanjenje broja saobraćajnih nesreća i na veću bezbjednost u saobraćaju. Srna