BANJALUKA – Nezakonitim i neosnovanim skrivanjem Studije ekonomske opravdanosti za projekat izgradnje autoputa Banjaluka – Prijedor, Ministarstvo saobraćaja i veza stavilo je interese koncesionara ispred interesa građana i javnosti u čije ime bi trebalo da radi.
Navodi se ovo u presudi Okružnog suda u Banjaluci, a po tužbi Centra za životnu sredinu, kojem ni prethodne dvije presude u njihovu korist nisu pomogle da dođu do informacija od interesa za javnost.
Sud je nedavno donio i treću presudu, s tim da je ovaj put donio odluku samostalno, u tzv. sporu pune jurisdikcije, što znači da je odlučio u ime ministarstva koje sada ima obavezu da dostavi dokument.
Obrazlažući presudu, sudija Sunita Šukalo je navela da ministarstvo bespotrebno svojim postupanjem doprinosi nepovjerenju u javni organ i postupa suprotno duhu zakona kojim se štiti i obezbjeđuje transparentnost u radu.
Ona navodi da je nesumnjiv interes javnosti da ima potpuni uvid i saznanja u ovu studiju koja treba da pokaže da li su za Republiku Srpsku i njene građane ugovoreni povoljni uslovi i da li su mogli da se ugovore bolji.
„Tuženi zaboravlja da je riječ o javnom novcu i da javnost mora imati sve informacije. On bi samo trebao upravljati tim novcem u najboljem interesu građana“, navodi se u presudi.
Zadaća Ministarstva nije zaštita interesa koncesionara, već građana
Sud je odbio sve prigovore ministarstva kojim su pokušali da sakriju studiju od očiju javnosti.
„Treba podsjetiti tuženog da njegova zadaća nije zaštita interesa koncesionara, već treba da služi interesima građana, a ne da se brine o poslovnim tajnama ili kakvim drugim finansijskim kombinacijama ugovorne strane“, piše u presudi.
U Centru za životnu sredinu navode da je suštinski važno ispravno djelovanje sudova, kao i brzina donošenja presuda.
„Ovom presudom dobijamo još jednu kockicu ovog mozaika koji bi trebao da pokaže razmjeru promašaja Vlade RS da uđe u ovakav jedan neizvjestan poduhvat“, kazao je predsjednik Centra Tihomir Dakić.
Pravni savjetnik u Centru za životnu sredinu Redžib Skomorac je naglasio da je odluka suda posebno značajna s aspekta osiguranja efikasnosti pravnih lijekova koji su na raspolaganju javnosti.
„Uloga suda da, pored korektivne, u slučajevima gdje je to neophodno, zauzme i ulogu donosioca meritorne odluke je jako pozitivan pomak. Pozdravljamo ovaj svojevrsni presedan, i ohrabrujemo sud da i u drugim predmetima koristi raspoloživa ovlaštenja”, naveo je Skomorac.
Inaće, kineskoj firmi „Shandong Hi-Speed International“ (SDHS) dodijeljen je posao gradnje autoputa Banjaluka – Prijedor.
Prvobitno je ugovorena cijena od 579 miliona maraka, SDHS sada zahtjeva povećanje cijena za još 100 miliona evra.
Dionica duga 42 kilometra trebala je da se završi do proljeća 2026. godine, što će biti teško izvodivo s obzirom da se nije odmaklo daleko od početnih radova i nezavršenih eksproprijacija.
Podsjećamo, osim studije, Vlada RS i dalje uporno krije detalje ugovora koji se odnose na cijene radova i finansijsku konstrukciju, a ignoriše i cijeli niz sudskih presuda koji im to naređuje. Naime, Vlada je nakon sudskih presuda objavila veći dio ugovora, ali onaj ključni koji se odnosi na finansijski dio, nije.