BEOGRAD, Prvu strukovnu komoru osnovalo Udruženje međunarodnog transporta i logistike Srbije. Na osnivačkoj skupštini 30. januara rečeno da 10 hiljada kamiona na drumovima Evrope i Srbije sa preko 20 hiljada zaposlenih, pravi godišnji promet od milijardu evra, većinom ostvarenih kroz izvoz.
Od 1. januara sve firme u Srbiji više nisu obavezne da uplaćuju određeni procenat od bruto zarade Privrednoj komori Srbije. Novi Zakon o komorama koji je počeo da važi omogućio je kompanijama, firmama i udruženjima da prave sopstvene strukovne komore koje će se same finansirati i koje će predstavljati vezu između privrede i ministarstava koja su zadužena za funkcionisanje tih privrednih grana.
Prvi su svoju komoru osnovali Udruženje međunarodnog transporta i logistike, koja je formirana 30. januara na osnivačkoj skupštini gdje su bile prisutne 193 kompanije iz te privredne grane.
Tada je rečeno da 10 hiljada kamiona na drumovima Evrope i Srbije sa preko 20 hiljada zaposlenih, pravi godišnji promet od milijardu evra, većinom ostvarenih kroz izvoz.
Sve su to aduti da se kamiondžije i špediteri pojave u novoj komori koja će, kako kažu, biti direktna spona između ministarstva i privrede.
“Dugo već pokušavamo da dobijemo kategoriju pretežnog izvoznika jer ta kategorija vraća PDV svakih 15 dana, a ne svakih mjesec ili tri mjeseca, što bitno utiče na našu likvidnost”, kaže Neđa Mantić, predsjednik Komore međunarodni transport i logistika.
Špediteri i vlasnici magacinskih prostora, logističari smatraju da do sada nisu mogli provesti svoje interese prema državi ni prema zakonima, jer je uvijek postojala institucionalna birokratija između privrede i države koju je zastupala sadašnja Komora.
“Osnovna želja je da bez posrednika autentično protumačimo interese esnafa i da ih na odgovarajući način prezentujemo i domaćim i međunarodnim organizacijama i državi”, kaže Veljko Premate, generalni sekretar Poslovnog udruženja špediterskih preduzeća.
Vlasnici kamiona i prevoznih sredstava kažu da će sa novom komorom doći i novo udruživanje prevoznika na našem prostoru, jer su naše firme za svjetske okvire male.
“Kroz ovakav vid i sa malo pameti možemo da dođemo do zakonskih rješenja koja će sve to da pospješe a to mi sada nemamo, nemamo to ni u poljoprivredi kao i u transportu”, kaže Dušan Nikolić iz Udruženja međunarodnih transportera Srbije.
Novoosnovana komora baviće se i predlaganjem i dopunom postojećih zakona o drumskom transportu, a očekuju da im se priključe i autobuski prevoznici i da se dio poslova koji je do sada rađen u Privrednoj komori Srbije oko organizacije linija autobusa, sada radi u novoosnovanoj komori. Tanjug