BEOGRAD, Kada bi trgovine u Srbiji iz prodaje sklanjale proizvode kojima je gramaža smanjena a cijena ostala ista, rafovi bi bili poluprazni.
A upravo to je nedavno uradio jedan njemački lanac prodavnica koji posluje i u Srbiji. Uklonio je poznatu marku paste za zube s polica samo zato što je tuba bez najave postala manja a cijena ostala ista.
Prostor za paste u tim prodavnicama sada je prazan, a umjesto njih stoji obaveštenje: “Ista cijena sa manje sadržaja. Zbog toga smo ih uklonili“.
Čokolada na dijeti
Kada bi se marketi u Srbiji držali ovog principa, prazni bi bili rafovi sa čokoladama, tjesteninama, mlječnim proizvodima, smrznutim povrćem, supama u kesicama, grickalicama, keksom, ali i brojnim drugim proizvodima kojima je u posljednje dvije, tri godine smanjena gramaža a cijena ostala ista, ili čak postala i veća.
Većina čokolada odavno nema sto grama. Njihova težina je prvo pala na 90 grama, pa je smanjena za još 10 grama, a sada sve češće može da se nađe i tabla od 75 grama. Izgleda isto, samo su kockice tanje, ali je problem što to primjetimo tek kada je otvorimo.
Pavlaka je sa 200 mililitara oslabila na 180, supa iz kesice već dugo nije dovoljna za četiri tanjira, a u prodaji mogu da se nađu i pakovanja papirnih maramica sa devet umjesto deset komada.
“Reč je o klasičnom marketinškom triku gde se u potpuno istoj ambalaži, istog oblika, s istom cenom, čak neki put i većom, prodaje proizvod koji je do juče imao veću gramažu”, kaže Goran Papović, predsjednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije.
Na taj način roba poskupljuje pred očima kupaca, a kupac to ne primjećuje jer proizvođači računaju na to da većinu stvari potrošači kupuju po navici i ne provjeravaju deklaracije, a sama ambalaža izgleda u detalj isto kao što je izgledala prije nego što je težina proizvoda smanjena.
Obmana potrošača
U udruženjima potrošača slažu se da je u pitanju obmana potrošača, ali u Ministarstvu trgovine Srbije, s druge strane, kažu da ako je proizvod pravilno deklarisan i ako na omotu stoji koliko grama proizvod ima prekršaj ne postoji.
Ipak, ako malo bolje pogledamo, videćemo da su preko noći kutije muslija postale uže, broj krekera u pakovanju se smanjio, kao i broj listića u rolni toalet-papira. Dno tegle je izdignuto kako bi u nju stalo manje sadržaja, u kesicama sa grickalicama ima sve više vazduha, čaše za jogurt i pavlaku su niže i uže, kockice čokolade tanje, a smrznuto povrće i tjestenina ne teže više pola kilograma, nego 100 grama manje.
Promjena količine proizvoda u pakovanju omogućena je 2009. Tada je u Evropskoj uniji donjeta direktiva kojom su ukinuti raniji propisi o obaveznim standardnim pakovanjima. Proizvođači su tu promjenu jedva dočekali. Blic