BERLIN – Neke od najuspješnijih i najvećih njemačkih firmi, kao što su Dajhman, Aldi ili Haribo, veoma zavise od povjerenja kupaca. To je samo jedan od razloga da one na rukovodećim pozicijama angažuju više žena.
Porodična preduzeća imaju centralnu ulogu u njemačkoj ekonomiji. To potvrđuju i aktuelne procjene Instituta za istraživanje malih i srednjih preduzeća iz Bona, prema kojima je skoro 94 odsto od oko 3,6 miliona kompanija u Nemačkoj u porodičnom vlasništvu.
Međutim, kada je u pitanju rodna ravnopravnost, te kompanije nisu tako sjajne.
Procenat žena u izvršnim odborima sto najprofitabilnijih firmi je samo 8,3 odsto, pokazao je godišnji izvještaj švedsko-njemačke fondacije “AllBright“ iz marta ove godine.
To je samo mali pomak u odnosu na pre dvije godine, kada ih je bilo sedam odsto.
Zato se u izvještaju zaključuje da se situacija po pitanju rodne ravnopravnosti u njemačkim porodičnim preduzećima suštinski ne mijenja, iako je to pitanje sve važnije u svijetu.
Poređenja radi, u 160 kompanija koje se kotiraju u tri glavna indeksa na Frankfurtskoj berzi, procenat žena na visokim pozicijama skoro duplo je veći: 14,3 odsto.
Pa ipak, i to je nisko u odnosu na svjetske kompanije. Više od dvije trećine porodičnih firmi u Njemačkoj nema nijednu ženu u svojim upravnim odborima.
Što je firma “privatnija”, to je u rukovodstvu više muškaraca
Prednost porodičnih firmi je u tome što se u njima razmišlja generacijski, a ne kvartalno, ukazuje se u izveštaju fondacije “AllBright”.
I upravo zato je važno da se pitanje rodne ravnopravnosti ne ignoriše.
To je jedna od najvažnijih društvenih tema, koja ima dalekosežne posljedice i predstavlja ozbiljan izazov za firme.
Trenutno je, međutim, situacija takva da, “što je firma “privatnija”, to njeno rukovodstvo više muško”, navodi se u studiji.
Uočljivo je takođe da “očekivanja javnosti” imaju uticaj na ravnopravniji položaj žena: u 40 najbolje kotiranih firmi na Frankfurtskoj berzi, dakle u onima koje su u fokusu javnosti i koje moraju da budu transparentne, procenat žena u visokom menadžmentu iznosi skoro 20 odsto.
Porodične firme manje transparentne
S druge strane, čak 70 porodičnih preduzeća koja se spominju u izvještaju imaju najlošije rezultate kada je u pitanju rodna ravnopravnost. Procenat žena u njihovim rukovodstvu od 2020. ostao nepromijenjen i iznosi samo 4,8 odsto.
Izvještaj je takođe pokazao da su članovi porodice koja je vlasnik veoma rijetko u rukovodstvu velikih porodičnih kompanija.
Porodica uglavnom kontroliše bogatstvo firme tako što imenuje članove nadzornih odbora i drugih kontrolnih organa, dok upravljanje delegira na menadžere koji nisu članovi porodici.
“Rodna različitost privlači vrhunske talente”
Kada zapošljavaju nove ljude, i kompanije na berzi i one porodične oslanjaju se na istu bazu kadra – ali donose različite odluke.
“U prvih 40 firmi na berzi, 38 odsto izabranih kandidata u poslednje dve godine bilo je ženskog pola. S druge strane, najvećih 70 porodičnih preduzeća angažovalo je samo šest odsto žena. U stvari, zaposleno je više muškaraca koji se zovu Štefan (šest), nego ukupno žena (šest)”, navodi se u izvještaju.
“Diverzitet je atraktivan za vrhunski kadar, a zastarjeli način razmišljanja nije”, ukazuju iz fondacije”AllBright”.
Zato porodične firme rizikuju da će angažovati lošiju radnu snagu.
“Ipak, porodična preduzeća su oduvek bila vješta u prilagođavanju: preživjela su ona koja su prepoznala znake vremena i iskoristila ih za sebe.”
Sve u svemu, porodične firme, uprkos svemu, imaju dobre preduslove da savladaju te izazove, ali potrebno je da što brže preispitaju svoje prioritete, zaključuje se u izvještaju. DW