ARLINGTON – Štrajk u kompaniji Boeing, u kojem od prošlog petka učestvuje 33.000 članova Međunarodnog sindikata mašinaca, prema procjeni Anderson Economic Group, koštao je u prvih nedjelju dana kompaniju i radnike 572 miliona dolara.
Gubici će se ubrzano povećavati ako se ne postigne dogovor, moguće već u drugoj nedjelji štrajka, ocijenila je pomenuta istraživačka firma iz Mičigena, koja ima iskustva u proceni troškova ekonomskih poremećaja poput štrajkova. Gubici za Boeing u prvoj nedjelji su značajni, ali će biti neznatni u poređenju sa onim što sledi u narednim nedjeljama, prenosi CNN.
Ipak, ovi gubici su manji od 1,6 milijardi dolara, koliko je Anderson procijenio da je prošlogodišnji štrajk proizvođača automobila General Motors, Ford i Stellantis koštao ekonomiju u prvoj nedjelji. S druge strane, štrajk u Boeingu još nije imao mjerljiv ekonomski uticaj na avio-kompanije. Prema procjenama Andersona, štrajk će lokalno uzrokovati i gubitke od oko deset miliona dolara, uključujući i poslovanja u blizini fabrika.
Isporuke Boeinga mnogim avio-kompanijama već su bile odložene, nakon incidenta sa otpadanjem vrata na avionu Boeing 737 Max u januaru, što je dovelo do povećane kontrole Savezne uprave za avijaciju (FAA).
Najveći gubici do sada dolaze zbog skoro potpunog zaustavljanja proizvodnje komercijalnih aviona. Anderson procjenjuje da je Boeing izgubio 445 miliona dolara u prvoj nedjelji štrajka, jer nije mogao da završi i isporuči avione kupcima. Boeing najveći dio novca od prodaje aviona dobija tek po isporuci.
Gubici za radnike, pretežno 33.000 članova sindikata koji su stupili u štrajk, kao i za dobavljače, iznose oko 117 miliona dolara u prvoj nedjelji. Maksimalna satnica za članove sindikata u kompaniji je 51,30 dolara na sat, ili 2.052 dolara za 40 sati rada nedjeljno, uz dodatne bonuse i prekovremeni rad.
Sindikat je prošle nedjelje saopštio da su dvije strane i dalje daleko od dogovora, a s obzirom na to da Boeing uskoro planira postepeno otpuštanje mnogih radnika koji nisu članovi sindikata, gubici bi mogli da dostignu milijardu dolara već početkom iduće nedjelje. Boeing ima jednu fabriku bez sindikata, smještenu u Južnoj Karolini, gdje se i dalje proizvodi model 787 Dreamliner.
Bez obzira na to koliko dugo štrajk bude trajao, Boeing ima dug put do povratka na profitabilnost. Kompanija je ograničena u proizvodnji 737 Max aviona, dok FAA nadgleda napore da se poboljša kvalitet proizvodne linije.
Prošle godine Boeing nije ostvario profit. Zapravo, kompanija gubi novac svake godine od 2018, kada su serija smrtonosnih nesreća i skoro katastrofalnih incidenata oštetili njen ugled i finansije. Da je Boeing bilo koja druga kompanija, vjerovatno bi proglasila bankrot, ali kao dio globalnog monopola koji je previše velik da bi propao, to se nije dogodilo.
Ipak, 2023. godine, generalni direktor, koji je računovođa po struci, dobio je povećanje plate od 45 odsto, skoro 33 miliona dolara. U međuvremenu, plate za 33.000 radnika u sindikatu kompanije Boeing ostale su nepromijenjene, što je razbijesnilo zaposlene. Godine nagomilanog nezadovoljstva zbog lošeg upravljanja u Boeingu, u kombinaciji sa inflacijom i jačanjem radničkog pokreta nakon pandemije, učinile su ovaj štrajk neizbježnim. Biznis.rs