BEOGRAD, Direktor Medija centra “Željeznica Srbije” Nenad Stanisavljević rekao je da bi ukidanje 46 međunarodnih vozova, kako predlažu Hrvatske željeznice, dovelo do drastičnog smanjenja putničkog željezničkog saobraćaja u regionu, ali da ne bi imalo direktne finansijske štete.
Stanisavljević je rekao da je za sljedeću sedmicu zakazan sastanak predstavnika putničkog saobraćaja Srbije i Hrvatske na kome će biti riječi o eventualnom uspostavljanju pojedinih linija i vozova.
On je dodao da Željeznice Srbije predlažu da se sačuvaju dvije kvalitetne veze između Srbije i Hrvatske, odnosno ka BiH i Sloveniji, što bi značilo uvođenje jednog dnevnog i jednog noćnog voza, koji bi saobraćao po trasi sadašnjeg voza koji iz Beograda ide preko Hrvatske i Slovenije za Filah.
“Ta dva voza bi praktično pokrila te dvije najfrekventnije relacije prema Hrvatskoj”, rekao je Stanisavljević, napomenuvši da su i Grci još prije dvije godine obustavili cjelokupan međunarodni željeznički saobraćaj.
Stanisavljević je naveo da su Hrvatske željeznice ostavile mogućnost da se eventualno plaća korišćenje njihove infrastrukture, što bi značilo da bi Srbija i BiH za voz koji saobraća iz Beograda za Sarajevo trebalo da plate Hrvatskoj na godišnjem nivou oko 650.000 evra.
“S obzirom na broj putnika i očekivani broj putnika, teško da bi se to moglo vratiti i nama i bh. željeznicama”, rekao je Stanisavljević.
On je naveo da ukidanje ovih vozova ne bi značilo neku ekonomsku štetu za Srbiju, ali bi putnicima iz Srbije bilo onemogućeno da na najjeftiniji način putuju preko Hrvatske.
Stanisavljević je rekao da u ukupnom prihodu Željeznica Srbije, putnički željeznički saobraćaj učestvuje sa samo 15 odsto, a tako je i kod drugih željezničkih uprava.
Prema njegovim riječima, od najavljenih 46 vozova, njih deset saobraća između Hrvatske i Srbije, a od tog broja šest neće saobraćati.
On je podsjetio da su Hrvati prijedlog za ukidanje 46 vozova zbog ekonomskih razloga, iznijeli i na međunarodnoj konferenciji reda vožnje, s tim što postoji mogućnost da se za pojedine vozove plati pristup hrvatskoj infrastrukturi.
Stanisavljević je naveo da ne postoji nijedan voz koji je u vlasništvu bilo koje od željeznica u regionu i da je svaki sastavljen od vagona svih željezničkih uprava i kada prolazi kroz neku državu tada je ona nadležna za njega.
Predstavnici Hrvatskih željeznica, na godišnjim sastancima za projektovanje međunarodnog putničkog reda vožnje za evropske željeznice, koji su održani u početkom ove godine u Ljubljani, zatražili su da se u 2013. ukine čak 46 međunarodnih željezničkih linija iz susjednih zemalja koje prolaze kroz Hrvatsku.
Predstavnici sindikata željezničara Hrvatske, BiH, Slovenije i Srbije usprotivili su se toj inicijativi, jer bi to izazvalo međusobnu prometnu izolaciju ovih zemalja u željezničkom saobraćaju i ugrozilo njihovu povezanost s Evropom. Srna