VRNJAČKA BANJA, Izgradnja malih hotela prestala je u svim banjama, a investicije su zaustavljene zbog krize kaže generalni sekretar Udruženja banja Srbije Vladan Vešković.
“Ono što je započeto, nekako se završava, ali nikako ne uspevamo da napravimo investicionu konkurenciju”, rekao je on, ističući da se uglavnom grade apartmanska naselja.
“Šteta je što naše banje nisu nastavile sa pansionima od 30 do 50 ležajeva, koje karakteriše intimna kućna atmosfera”, izjavio je Vešković.
On je primjetio da je izgradnja malih hotela prestala u svim banjama i kao primjer naveo da su u Vrnjačkoj Banji za 3,5 godine izdate dozvole za izgradnju 150.000 kvadrata smještajnih kapaciteta, a od toga ni za jedan hotel.
Podsjetivši da su u vrijeme socijalizma i sindikalnog turizma pravljeni hoteli kao što je “Fontana” u Vrnjačkoj Banji sa 420 ležaja, on je rekao da njih “sada popunjavaju samo ekskurzije, a gde one prođu, svake godine je neophodno renoviranje hotela”.
Vešković je priznao da banjama nedostaje i zabava, jer nije definisan banjski turistički proizvod – da li hoćemo bolnice ili hotele. Ima, međutim, i dobrih primjera, poput privatnog hotela “Sani hil” koji gradi prvi akva park u Vrnjačkoj Banji, koji treba da bude otvoren do kraja juna.
Prema njegovim riječima, neke banje čiji je menadžment bio hrabriji i inventivniji i doveo mlađe saradnike, zabilježile su mnogo veću posjećenost. Takav je slučaj sa Ribarskom Banjom, koja je ostvarila odlične finansijske rezultate, a imala je i najveća ulaganja u posljednje dvije godine.
Predstavnici te banje potvrdili su da im je popunjenost kapaciteta tokom cijele godine veća od 90 odsto, prije svega zahvaljujući dobrom marketingu.
Vešković je naveo da Prolom Banja dobro posluje i da je to jedan od najboljih primjera uspješne privatizacije, koja je urađena po starom zakonu i vlasnici su radnici.
Isto važi i za Lukovsku Banju, koja ima hotel sa četiri zvjezdice, ali se do njega teško dolazi, jer ne može da se napravi put od 10-ak kilometara.
Mada je ukupan broj turista u Srbiji za prva tri mjeseca smanjen za 20 odsto, Vešković tvrdi da je pad prometa u banjama bio znatno manji nego na drugim destinacijama, kao i da statistika ne prati sve banje.
Vešković je ocijenio da je generalno prisutan i problem sa računanjem turističkog prometa, jer se više ne primjenjuju satelitski računi za praćenje prometa, sa kojima se započelo 2006. i 2007. godine.
“Sa tim se stalo, a evidentno je da Vrnjačka Banja, kao i neke druge veće turističke destinacije, ima skoro 1.500 apartmana, za koje znamo jedino ko je vlasnik, a ne znamo ko je u njima, koliko je potrošio i šta je radio. Oko 1.000 apartmana dnevno je puno, što se nigde ne registruje u turistički promet”, rekao je Vešković.
Banje posluju bolje od drugih turističkih destinacija jer sezona u njima traje čitave godine, ocijenio je generalni sekretar Udruženja banja Vladan Vešković. Po turističkom prometu sada su najuspješnije Vrnjačka Banja i Soko Banja. Njima se po rezultatima približava i Niška Banja. Tanjug