LESKOVAC, Od osam brendova u Srbiji iz oblasti prehrambene industrije, dva u imenu sadrže ime grada na rijeci Veternici – „leskovačko roštilj meso“ i „leskovački domaći ajvar“. Poslije više od dvije godine rada i potrošenih 70.000 evra, obezbjeđenih od donacija iz Italije i Ministarstva poljoprivrede, leskovačka Privredna komora, u saradnji sa 25 proizvođača paprike i ajvara, uspjela je da registruje „ime porijekla“ i time je ovaj delikates i zvanično postao brend. Prije nekoliko godina to su učinili i proizvođači roštilj mesa.
Goran Jović, predsjednik Privredne komore Leskovca, ističe da je ajvar dobio „vizu“ za izvoz u Italiju, Španiju, Francusku, pa čak i Argentinu. Receptura za ajvar stara je, po riječima Gordane Petrović, koja godišnje ručno proizvede više od 2.000 tegli ovog delikatesa, više od sto godina.
Vruća pogača, suvo meso, sir i ajvar odlična su kombinacija za predjelo, ali može da bude i glavno jelo. Svaka domaćica ima svoj recept, ali je zvanično zaštićen onaj koji se proizvodi od „crvenih sorti paprika krupnoće do 13 santimetra, koje se peku, ručno ljušte i prže bez dodatih mirisa i ukusa“.
– Ukus paprike može da se dopuni sa malo jabukovog ili vinskog sirćeta, soli, šećera i jestivog ulja – otkriva nam „tajnu“ Gordana Petrović, čiji se recept najviše dopao tehnolozima, pa su predložili da upravo on bude zaštićen. – Ponosna sam što je recept moje bake dobio priznanje, ali smo ga svi zajedno usavršavali.
Goran Jović kaže da recept za ajvar više nije tajna, ali je poenta da niko više neće moći da proizvodi i prodaje leskovački delikates bez saglasnosti Udruženja proizvođača paprike i ajvara.
– Planiramo da odmah započnemo brendiranje još dva proizvoda, ali nećemo da kažemo o čemu se radi dok ne dobijemo rješenje Zavoda za intelektualnu svojinu – kaže Jović. – Nećemo da rizikujemo, jer je malo nedostajalo da nam preotmu ajvar.
Paprika kurtovka, od koje se pravi ajvar, gaji se na hiljadu hektara i prosječan prinos je 8.000 tona. Sada paprikari ne samo iz leskovačke opštine nego iz Bojnika, Lebana i Vlasotinca, koji su obuhvaćeni kao zaštićeno područje, imaju uslove da povećaju proizvodnju. Miroslav Stanković, iz Čekmina, godišnje proizvede 30.000 kilograma paprike, što je dovoljno za „punjenje“ oko 10.000 tegli ajvara.
– U našem kraju se gaji najbolja paprika za ajvar, jer nije puna vode, već sadrži dosta suve materije. I ukus je specifičan zbog zemlje. Od prvog trenutka sam podržao ideju da se zaštiti ajvar jer u tome vidim siguran plasman za ono što proizvedem – kaže Stanković.
Cijena
Još se ne zna koja će biti cijena brendiranog ajvara, a trenutno se na tržištu prodaje po cijeni od 120 do 450 dinara, u zavisnosti od kvaliteta. Novosti