PEKING, Kineski avio-prevoznik „Hainan erlajns“ će od sledeće godine najverovatnije otvoriti direktnu liniju Beograd–Peking.
Ovo je, kako saznajemo, dogovoreno prilikom posljednje posjete delegacije ove kompanije Srbiji. Dok se to ne desi glavne gradove Srbije i Kine, povezivaće od 15. septembra letovi preko Praga dva puta sedmično.
Kompanija „HNA grup”, kojoj pripada „Hainan erlajns“, jedna je od članica kineskog konzorcijuma, koji je ušao u najužu trku za koncesiono upravljanje beogradskim Aerodromom „Nikola Tesla“.
Prema pisanju regionalnih medija, „Hainan erlajns” je imao otvorenu liniju sa Hrvatskom, međutim, čim je Srbija ukinula vize Kini oni su odustali od namjere za uspostavljanjem avio-linije zbog komplikovanih viznih i drugih tehničkih procedura, jer je Hrvatska članica EU.
Rasim Ljajić, ministar trgovine turizma i telekomunikacija, kaže za „Politiku” da još ima detalja o kojima se pregovara, ali da je sada izvjesno da će ova linija biti otvorena. To će svakako uticati na priliv broja turista iz Kine na koje se u Srbiji ozbiljno računa.
– U prva četiri meseca imali smo rast broja kineskih turista za 167 odsto, a ako posmatramo u poslednjih godinu dana to je više od 260 odsto. Broj noćenja je u ovom periodu povećan za 93 odsto – kaže Ljajić i dodaje da je to zahvaljujući bezviznom režimu koji Srbija ima sa Kinom i da se uz direktnu avio-liniju može očekivati još veći broj turista iz Kine.
Ljajić podsjeća da je zanimljivo da oni tokom jednog putovanja obavezno obilaze više zemalja, zbog čega se u resornom ministarstvu više radi na regionalnim turama i zajedničkim ponudama sa Mađarskom, Crnom Gorom i Bosnom i Hercegovinom.
Turistima iz Kine su interesantni naša istorija i tradicija, a poznato je da je rikeč o gostima koji u inostranstvu u prosjeku troše oko 400 evra dnevno. Zanimaju ih i naše kafane, koncerti i šoping.
Srbija je, da podsjetimo, prike dva mjeseca na međunarodnom samitu turističkih destinacija održanom u Pekingu osvojila nagradu i svrstana u „Top pet prekomorskih destinacija”, uz Salcburg, Egipat, Nemačku i Poljsku.
Kinesko tržište je u ovom trenutku najveće turističko tržište za inostrana putovanja sa procjenjenih 127 prekomorskih posjeta u ovoj godini.
HNA suvlasnik „Hiltona”
„HNA grupa”, koja je kod nas zainteresovana za koncesiono upravljanje Aerodromom „Nikola Tesla“ i koja je vlasnik avio-kompanija „Hainan erlajns“, prema podacima sa njihovog zvaničnog sajta ima 13 aerodroma i flotu od 1.250 aviona.
Njen osnivač je Čen Feng. On je član Izvršnog odbora Svekineske federacije industrije i trgovine i profesor na nekoliko univerziteta u Kini.
Ovaj konglomerat koji je od avio-kompanije za dvike decenije izrastao u poslovno čudo koje se danas osim avio-saobraćajem bavi i turizmom, nekretninama, brodogradnjom, ugostiteljstvom, maloprodajom, finansijama zapošljava 410.000 ljudi. U okviru grupacije ima još 13 avio-kompanija, leti na 1.100 domaćih i međunarodnih destinacija, u više od 270 gradova i opslužuje 92 miliona putnika godišnje.
„Hainan erlajns“, kao glavna avio-kompanija u ovoj grupi, kako se navodi na zvaničnom sajtu, po bezbjednosti se nalazi na trećem mjestu u svijetu, a prvom u Kini, zbog nulte stope nesreća.
Dio „HNA grupe“ je i „Dir džet”, najveća privatna avio-kompanija u Aziji, koja ima 90 aviona, uključujući i prvi privatni boing 787 u svijetu.
U oktobru prošle godine „HNA grupa” je kupila 25 odsto udjela u američkoj hotelskoj grupi „Hilton” za 6,5 milijardi dolara.
Ukoliko bi ova grupa, osim redovne avio-linije Beograd–Peking u Srbiji dobila i koncesiju za aerodrom, bez obzira na impresivnu poslovnu biografiju, prema našim propisima mogla bi se naći u sukobu interesa.
Našli bi se praktično u istoj poziciji kao i „Etihad” koji je kao suvlasnik „Er Srbije“ pokazao zainteresovanost za aerodrom, ali mu je skrenuta pažnja da to nije moguće.
Komisija za zaštitu konkurencije bi i u ovom slučaju morala da kaže svoje mišljenje jer bi se i „HNA grupa” našla u takozvanoj vertikalnoj integraciji koja po Zakonu o zaštiti konkurencije nije dozvoljena. Politika