BEOGRAD, Pravilnici koji regulišu kako će se ubuduće sticati vozačka dozvola u Srbiji stupiće na snagu 25. oktobra.
Buduće vozače očekuje, tvrde nadležni, bolja i savremenija obuka.
Koliko će koštati dobijanje dozvole budući vozači još ne znaju. U svakom slučaju, biće to više nego sada, pa su zato ovih dana auto-škole „prebukirane“ polaznicima.
– U formiranju cijene obuke moraće da se uzme u obzir i licenciranje instruktora i predavača, povećanje broja časova, nova oprema i vozila, izgradnja poligona, – kaže za „Novosti“ Petar Rašeta, generalni sekretar Zajednice auto-škola Srbije.
Jasno je da će to platiti kandidati za vozače. Koliko, odlučiće Vlada Srbije, objašnjava Rašeta. U regionu je cijena vozačke dozvole između 500 i 1.000 evra.
– Ostaje da Vlada Srbije, a mi u to vjerujemo, onako pošteno saopšti koja je to najniža cijena za dobijanje vozačke dozvole. Nadamo se da se neće ići na čuvanje „socijalnog mira“, jer to onda otvara mnogo prostora za zloupotrebe u auto-školama i korupciju – kaže Rašeta.
Zajednica auto-škola Srbije ima urađenu kalkulaciju cijene obuke u školama. Cijena polaganja prve pomoći ići će direktno na pleća kandidata i auto-škole sa tim iznosom neće imati nikakve veze.
– Oni koji započnu obuku do 25. oktobra, a ne završe je, imaju rok od tri mjeseca da je okončaju. Dakle, do 25. januara 2013. Ako je ne završe, poništava im se obuka. Pri tome, oni koji završe obuku ne moraju da polože vozački ispit, jer 25. januar nije rok za polaganje ispita. Može, teoretski, da se polaže i za 25 godina, tako da neko ko je završio obuku, na primjer, 1991. može da izađe na ispit – objašnjava Rašeta.
Ipak, kandidati će morati da „dorade“ znanje stečeno na staroj obuci.
– Ko god dođe sa dokumentom da je završio obuku i želi da polaže bar jedan dio ili cijelu obuku, uzimaće dodatne časove – po tri dodatna časa teorije i tri dodatna časa praktične obuke, naravno, uz polaganje ispita iz prve pomoći.
Kandidati sada žure da polože bar teoretski dio ispita do 25. oktobra, jer bi tada bili oslobođeni polaganja ispita iz prve pomoći, što će predstavljati značajnu uštedu.
Auto-škole će dobiti godinu dana da se usklade sa novim propisima. Učionice, na primjer, moraju da budu opremljene kompjuterima, a svi časovi, ukupno njih 40, biće snimani. Traži se i izgradnja velikih poligona.
Auto-škole će morati da nabave moderne automobile, autobuse, kamione, motocikle. Procjena je da će bar polovina auto-škola morati da stavi katanac u bravu, jer, iako je zakon predvidjeo da škola može da radi i sa samo tri licencirana instruktora, to neće biti ekonomski isplativo i preživjeće samo najveći.
Šta čeka polaznike
Kandidat za vozača ubuduće će morati da odsluša, u učionici i pod video-nadzorom, 30 čisto teorijskih časova od po 45 minuta i još deset časova takozvanih praktičnih vježbi. Tek onda može da sjedne za komande vozila i biće obavezan, u zavisnosti od kategorije za koju se obučava, da vozi od 20 do 40 časova. Ne više od dva časa dnevno. Zatim mora da pohađa obuku iz prve pomoći, pa tek kada položi taj ispit može da se nada dozvoli. Novosti