Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekonomisti: Republici Srpskoj prijeti finansijska katastrofa

    6. Juna 2024. — 14:10

    Za Radukića ministri u Vladi Srpske rade savršeno

    20. Maja 2024. — 13:56

    Srbija ubrzano isisava energente iz BiH

    29. Decembra 2023. — 14:05

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Ekskluzivno: Optuženi u aferi „korona ugovori“ priznaje krivicu

    19. Juna 2024. — 10:43

    Nakon „Alumine“, Pavlović preuzima i „Boksit“

    16. Maja 2024. — 12:15

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Smailbegović: Odnos države i poslodavaca zasniva se na poznanstvima

    7. Marta 2025. — 20:00

    Mujanić: BiH ima zaliha domaćeg mesa samo za tri dana

    21. Februara 2025. — 20:05

    „Šume Srpske“ u minusu šest miliona maraka

    11. Jula 2025. — 16:38

    BiH na uvoz mlijeka potrošila 267 miliona KM

    11. Jula 2025. — 14:56

    “Autoprevoz” prodao 34 dunuma zemljišta

    11. Jula 2025. — 14:12

    Brat Novaka Đokovića ugasio firmu u Banjaluci

    11. Jula 2025. — 09:48
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    “Elektroprivreda BiH” mora da kupi 400.000 tona uglja

    8. Jula 2025. — 10:43

    Cijena sirove nafte oko 67 dolara po barelu nakon odluke OPEK-a

    8. Jula 2025. — 08:59

    Potrošnja i proizvodnja uglja u Evropskoj uniji na istorijskom minimumu

    4. Jula 2025. — 13:22

    Kakve su šanse za napredovanje ekonomije u BiH?

    2. Jula 2025. — 15:18

    „Šume Srpske“ u minusu šest miliona maraka

    11. Jula 2025. — 16:38

    Neto devizne rezerve Srbije povećane

    11. Jula 2025. — 14:52

    Koliko duguje BiH, a koliko zemlje u regionu, ko je najveći dužnik?

    11. Jula 2025. — 11:28

    Spoljni dug Srbije oko 50 milijardi evra

    11. Jula 2025. — 09:01

    Kreis International postao većinski vlasnik banjalučkog Stočara

    10. Jula 2025. — 13:10

    Ko su najveći telekomunikacioni igrači na Balkanu

    4. Jula 2025. — 08:16

    Banjalučka firma isplaćuje dividendu akcionarima

    3. Jula 2025. — 08:16

    Jačanje evra ugrožava napore oko obuzdavanja inflacije

    2. Jula 2025. — 13:07

    BiH na uvoz mlijeka potrošila 267 miliona KM

    11. Jula 2025. — 14:56

    SAD odrezala Srbiji carine od 35 odsto

    8. Jula 2025. — 09:20

    Tramp uvodi carine od 30 odsto na svu robu iz BiH

    8. Jula 2025. — 09:12

    Kada Lidl planira otvaranje prodavnica u BiH

    6. Jula 2025. — 11:10

    Sve više radnika iz BiH odlazi na sezonski rad u Hrvatsku

    5. Jula 2025. — 14:31

    Španija prestigla Japan u BDP-u po stanovniku

    5. Jula 2025. — 11:55

    Srpsku za pet mjeseci posjetilo 186.698 turista

    3. Jula 2025. — 15:16

    Booking ide na sud zbog optužbi na podizanje cijena smještaja

    2. Jula 2025. — 16:58

    Osrednji rod voća, čekaju nas veće cijene

    12. Jula 2025. — 13:52

    Zašto poljoprivrednici u Srpskoj izbjegavaju osiguranje?

    12. Jula 2025. — 11:00

    Ratari prepušteni berzi i volji mlinara

    11. Jula 2025. — 07:38

    Trampove carine smanjuju izvoz BiH u SAD

    10. Jula 2025. — 15:49
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Ovo voće košta 160 dolara po komadu

    6. Jula 2025. — 16:18

    Jednostavnim trikom možete značajno uštediti gorivo

    6. Jula 2025. — 09:03

    Direktoru agencije “Apriori” prva nagrada fotografskog takmičenja

    4. Jula 2025. — 14:07

    Gdje su najskuplje nekretnine na svijetu

    24. Juna 2025. — 15:54

    Fon der Lajen: Spremni smo da zaštitimo interese Unije

    12. Jula 2025. — 16:50

    Tramp najavio carine od 30 odsto za EUi Meksiko

    12. Jula 2025. — 15:46

    Novi talas stečajeva zahvatio Njemačku

    12. Jula 2025. — 12:00

    Stopa nezaposlenosti u Kanadi pala na ispod sedam odsto

    12. Jula 2025. — 09:01
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Skupili tri milijarde KM od akciza, a autoputeve grade na kredit

Skupili tri milijarde KM od akciza, a autoputeve grade na kredit

Andrijana PisarevićAndrijana Pisarević21. Marta 2023. — 08:41Nema komentara5 minuta čitanja
autoput 9 januar
FOTO: Agencije

BANJALUKA – Bosna i Hercegovina je od posebne putarine za gradnju autoputeva i rekonstrukciju ostalih puteva, koja se naplaćuje po litri goriva od 2009. godine do danas prikupila čak 3,039 milijardi maraka, ali je do sada uspjela da završi samo 216,5 kilometara nepovezanih autoputeva i to pomoću kredita koje će njeni građani otplaćivati decenijama.

autoput 9 januar
FOTO: Agencije

Od ovog novca Republici Srpskoj je nakon raspodjele pripalo 1,103 milijardi maraka, koje bi, da se njima dobro raspolagalo, bile sasvim dovoljne za izgradnju 106 kilometara autoputa za čiju je izgradnju tokom 20 godina utrošeno 1,1 milijardu maraka.

Umjesto toga, Srpska se za skoro svaki kilometar autoputa kreditno zadužila, a za one koji su u najavi, po svemu sudeći, tek nam predstoje nova opterećenja.

Prema podacima iz Uprave za indirektno oporezivanje, ovo je jedna od tri stavke posebno namijenjena za izgradnju autoputeva i puteva koja svakog vozača košta 0,25 KM po litri goriva.

U opterećenju pomenute litre goriva postoji još i stavka iz kojih se finansira izgradnja i održavanje (ostalih) puteva od 0,15 feninga po kojoj se od početka naplate skupilo 3,434 milijarde maraka, kao i akciza od 0,30 KM do 0,45 KM po litri i koja je od 2006. godine donijela čak 7,896 milijardi maraka.

Ova, najblaže rečeno ogromna sredstva, raspodjeljuju se tako što Srpskoj pripada 39 odsto, Brčko distriktu dva odsto, a FBH 59 odsto.

U Republici Srpskoj trenutno je, dakle, u upotrebi jedva 106 kilometara autoputa i to dionica Banjaluka-Gradiška i autoput “9. januar“ Banjaluka-Doboj, koji su uz izgradnju petlje “Mahovljani” plaćeni 1,1 milijardu maraka.

U UIO za portal CAPITAL su objasnili da se po litri goriva koje se proda na tržištu u BiH trenutno plaća akciza od 0,30 do 0,45 KM po litri, te dvije putarine, od 0,15 KM za održavanje puteva i za izgradnju autoputeva i rekonstrukciju drugih puteva u visini od 0,25 KM po svakoj litri derivata.

“Ako uzmemo samo putarinu za izgradnju autoputeva, od 2009. godine do februara 2023. godine ukupno je prikupljeno 3,039 milijardi KM. Trenutno se na računu rezervi nalazi 211 miliona. Kad to odbijemo, ostane iznos od 2,828 milijardi KM, što je UIO rasporedila korisnicima. Republici Srpskoj je od tog iznosa pripalo 39 odsto što znači da je sa posebnog računa UIO za putarinu u prethodnom periodu Republika Srpska dobila jednu milijardu i 103 miliona KM”, rekli su nam u UIO BiH.

Puno para, slaba realizacija

Prema informacijama iz Autoputeva RS, od 2009. godine do kraja 2022. godine na ime putarine ostvaren je prihod u ukupnom iznosu od 967.181.308 КM, što pokazuje da postoji razlika od blizu 136 miliona maraka manje nego što pokazuju podaci UIO.

“U 2009. godini, po ovom osnovu, na račun “Autoputeva Republike Srpske” je uplaćeno je 35 miliona КM, 2010. godine 30,7 miliona КM, 2011. godine 54,2 miliona КM, 2012. godine 38,4 miliona КM, a 2013. godine 48,2 miliona КM. U 2014. godini ostvaren je prihod od 41,1 milion КM, 2015. godine 53,6 miliona КM, 2016. godine 50,3 miliona КM. Za 2017. godinu ostvaren je 64,1 milion КM, u 2018. godini 109,7 miliona КM, 2019. godine 114,1 miliona КM, 2020. godine 102,4 miliona КM, 2021. godine 114,8 miliona КM i 2022. godine 110,1 milion КM”, rekli su nam u “Autoputevima RS”.

Foto: Capital.ba

Situacija je gotovo ista i u FBiH, koja se takođe uporno zadužuje za izgradnju autoputeva, iako joj od raspodjele pripada daleko veća suma novca nego Srpskoj, što baca sumnju da skupljena sredstva ne idu tamo gdje su namijenjena.

Do sada je u FBiH potpunosti izgrađeno i nalazi se u upotrebi oko 114,5 kilometara autoputa u FBiH, i to dionice Svilaj – Odžak, Zenica sjever – Tarčin i Međugorje – Bijača.

Savjet ministara BiH odobrio je prošle godine novo zaduženje za dionicu koridora “Vc” vrijedno 300 miliona evra, odnosno gotovo 600 miliona maraka za izgradnju dionice autoputa od Ovčara do Mostara.

Za koridor “Vc” vrijedan skoro 140 miliona maraka, Srpska se zadužila kreditom kod Evropske banke za obnovu i razvoj, uz grant sredstva Evropske unije.

U Republici Srpskoj gradi se druga dionica poznatija kao “Dobojska obilaznica” od petlje “Кostajnica” do Putnikovog brda i entitetske linije s FBiH čija je dužina 5,6 kilometara i vrijedna je skoro 300 miliona maraka i finansira se opet iz kredita.

Tu su najave ili izgradnje drugih pravaca. Na koridoru “Vc” od Tovire do Vukosavlja, još 36 kilometara, te autoput prema Srbiji, zatim od Vukosavlja do Brčkog i do Bijeljine, te dionica Rača-Bijeljina čija je vrijednost 258 miliona maraka.

Trenutno je otvoreno gradilište na putu Banjaluka-Prijedor, koji na osnovu koncesionog ugovora gradi kineski partner.

Tragično nepovezani

Ekonomski analitičar Igor Gavran objašnjava da podatak o prikupljenim sredstvima najuspješnije demantuje opravdanja vlasti za odbijanje prijedloga privremene suspenzije naplate akciza kao antiinflatorne mjere.

“Očigledno je da enormna sredstva prikupljanja po ovom osnovu nisu stavljena u funkciju izgradnje autoputeva u očekivanom obimu i ovaj model finansiranja se nije pokazao efikasnim. Jedini siguran efekat je drastično viša cijena goriva od inače moguće a time i viši troškovi poslovanja gotovo cjelokupne privrede i posljedično viši troškovi života građana. Takođe je opravdana sumnja da barem dio ovih sredstava nije utrošen namjenski jer tempo izgradnje autoputeva je neprihvatljivo spor”, kaže Gavran za CAPITAL.

Naša tragedija je i u tome što su svi izgrađeni autoputevi nepovezani, kaže Gavran.

“Ta nepovezanost dionica je posebno tragična jer i one do sada izgrađene dionice čini skoro pa besmislenim. Sarajevo-Zenica i Doboj-Gradiška su praktično jedine dionice koje imaju neku svrhu i povezuju neke gradove. Ali i one tek parcijalno, jer još uvijek nisu međusobno uvezane. A i elektronska naplata putarine između entiteta je tek nedavno dogovorena”, kaže Gavran.

Uz ova tri nameta na gorivo, treba napomenuti da svaki vlasnik vozila prilikom godišnje registracije plaća određeni namet za održavanje i izgradnju puteva kao i velika sredstva koja se prikupljaju od naplate putarina, a koja predstavljaju prihod preduzeća.

CAPITAL: Andrijana Pisarević

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
akcize autoput bih putarine republika srpska zaduzenja
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakG7 odlaže reviziju gornje granice cijene ruske nafte
Sljedeći članak Depoziti u januaru manji za gotovo 185 miliona KM

Povezani članci

Capital teme 12 minute čitanja

Vlada pokušava da spasi konzorcij zadužen za fiskalizaciju

Capital teme 15 minuta čitanja

Zašto Srpska po uzoru na Srbiju ne ograniči kamate?

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

„Šume Srpske“ u minusu šest miliona maraka

11. Jula 2025. — 16:3803 minute čitanja

Blaško Kaurin potvrdio da će prvo polugodište završiti u minusu

BiH na uvoz mlijeka potrošila 267 miliona KM

11. Jula 2025. — 14:56

“Autoprevoz” prodao 34 dunuma zemljišta

11. Jula 2025. — 14:12

Brat Novaka Đokovića ugasio firmu u Banjaluci

11. Jula 2025. — 09:48

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.