SARAJEVO, Kancelarija za reviziju institucija BiH je tokom finansijskih revizija za institucije BiH za 2013. godinu dala sedam mišljenja sa rezervom i isticanjem predmeta, 43 pozitivnih mišljenja uz isticanje predmeta, te 22 čista pozitivna mišljenja.
Revizija je obavljena u 73 institucija, saopšteno je iz Kancelarije za reviziju institucija BiH.
U jednom slučaju, usljed ograničenosti obima revizije, Kancelarija se suzdržala od davanja mišljenja.
Iz Kancelarije za reviziju napominju da institucije koje su za svoje poslovanje dobile mišljenje sa rezervom uz isticanje predmeta, u ukupnom izvršenju budžeta institucija BiH učestvuju sa 54,42 odsto.
Ukupno izvršenje budžeta za 2013. godinu iznosilo je 884.152.230 KM.
Objavljeni su i glavni nalazi sadržani u izvještajima finansijske revizije na koja je Kancelarija u najvećem broju slučajeva skrenula pažnju institucijama BiH.
Revizori su skrenuli pažnju na slabosti sistema internih kontrola u institucijama BiH.
Ovaj sistem, koji bi preventivno otklonio ili u razumnoj mjeri spriječio propuste i nedostatke, te u većoj mjeri spriječio moguće prevare i korupcije u javnom sektoru /procedurama javnih nabavki, realizaciji potpisanih ugovora, kontroli namjenske potrošnje, zaštiti i raspolaganju javnom imovinom/ još nije dovoljno izgrađen.
Skrenuta je pažnja i na neprimjerena ponašanja i šarolikost u visini izdataka koji se odnose na korištenje službenih automobila, telefona i sredstava reprezentacija.
Akti Savjeta ministara kojima se reguliše i ograničava potrošnja ovih kategorija izdataka doneseni su u 2014. godini, ali se primjenjuju tek od 2015. godine, tako da i dalje ostaje prostor za određena nedolična ponašanja.
Primjerenost ponašanja zvaničnika u javnom sektoru – etičnost i dalje izostaje, a nedovoljno razvijeni osjećaj za odgovornost za upotrebu javnog novca, te neodgovarajući “ton sa vrha” generiše mnogobrojne probleme.
Kada je riječ o javnim nabavkama, uočeni su mnogi propusti i nedostaci u primjeni Zakona o javnim nabavkama koji se ogledaju u nepostojanju plana nabavki, kašnjenju sa početkom procedura nabavki, nabavci od dobavljača koji su izabrani u prethodnim godinama, nedostacima u sačinjavanju tenderske dokumentacije, propustima kod evaluacije ponude, nedosljednostima u praćenju realizacije ugovora, te nedostacima aktivne i pravične konkurencije.
Kod kapitalnih ulaganja uočene su slabosti u procesu planiranja, procedurama odabira izvođača, praćenja realizacije ugovora, aneksiranju ugovora i ugovaranju dodatnih radova, iskorištenosti nabavljene opreme, upravljanja stalnim sredstvima, a posebno se ističe nedostatak stručnih i kvalifikovanih kadrova za vođenje i realizaciju velikih kapitalnih projekata.
Iz Kancelarije navode da se bilježi i sporost u zaživljavanju interne revizije, posebno na terenu i kod velikih i značajnih klijenata, te odsustvo primjene skale rizika za određivanje prioriteta u ovoj oblasti /Zakon o internoj reviziji donesen je prije šest godina, odnosno početkom 2008. godine/.
Kada je riječ o ugovorima o djelu, netransparentnost zapošljavanja i angažovanja u javnom sektoru traje već godinama.
Osim ovih nalaza, Kancelarija za reviziju je ukazala i na mnogobrojne probleme u institucijama BiH, kao što su neprovođenje odluka Ustavnog suda BiH, pitanje isteka mandata rukovodećim zvaničnicima, pitanje statusa neriješene državne imovine, slabosti upravljanja ljudskim resursima, neefikasnost i letargičnost u procesu borbe i prevencije korupcije i prevare i nedonošenje esencijalne liste lijekova.
Kancelarija za reviziju je u ovom ciklusu revizije objavila i rezultate šest revizija učinka.
Opširnije informacije, te kompletni izvještaji finansijske i revizije učinka dostupni su na internet stranici Kancelarije za reviziju institucija BiH -www.revizija.gov.ba. Srna