BIJELJINA, Do kraja novembra biće vjerovatno jasnije koja će preduzeća iz Republike Srpske (RS) postati kooperanti čuvenog proizvođača automobila “Fijat” iz Torina – od dvadesetak preduzeća koja u svom proizvodnom programu imaju i proizvodnju autodijelova, tek sedam je ušlo u uži izbor.
“Ministarstvo industrije, energetike i rudarstva i Ministarstvo za ekonomske odnose i regionalnu saradnju kao i Privredna komora Srpske uspostavili su prvi kontakt tih preduzeća sa predstavnicima `Fijata`. Obezbijedili smo da predstavnici tih preduzeća odu u `Fijat` u Kragujevac, da tamo predstave svoj proizvodni program i svoje mogućnosti. Dalje sve zavisi od tih preduzeća i od toga hoće li uspjeti da ispune prilično rigorozne zahtjeve koje su im postavili menadžeri `Fijata`”, rekao je Srni Pero Ćorić, sekretar udruženja elektro i metaloprerađivačke industrije u Privrednoj komori RS.
Da bi neko preduzeće ušlo kao dobavljač u “Fijat” neophodno je da njihovim menadžerima dokaže da uspješno posluje i da ti proizvodi ispunjavaju izuzetno zahtjevne standarde kvaliteta. S obzirom na probleme u poslovanju sa kojim se posljednjih godina suočava većina preduzeća, teško će i ona preduzeća koja su ušla u uži izbor za “Fijatove” kooperante ispuniti njihove zahtjeve iako imaju kvalitetan proizvodni program.
Ipak, vrijedi se potruditi, jer kada neko preduzeće uđe u “Fijat”, ono postaje kooperant ne samo kompanije “Fijat automobili” iz Kragujevca nego i proizvođača iz Torina, “Fijata” u Poljskoj i svim drugim njihovim fabrikama u svijetu.
Na potezu su sada menadžeri u Rafineriji ulja u Modriči, “Panafleksu” iz Bijeljine, “Čajavčevoj” Fabrici signalnih uređaja iz Laktaša, preduzeća “Mreža-Netvork” iz Dervente, “Uniglas” iz Šamca, “Fusol” iz Nevesinja i “Kovnica” iz Bileće. Hoće li ova preduzeća uspjeti da ispune zahtjeve “Fijata” da što prije obnove proizvodnju kvalitetnih auto dijelova i stabilno poslovanje – za sada je neizvjesno.
U Privrednoj komori Srpske kažu da bi bilo šteta da se propusti ovakva prilika. Smatraju da bi bilo dobro kada bi Vlada RS, Investiciono razvojna banka, pa čak i neke komercijalne banke, prepoznale ovu jedinstvenu šansu i pomogle tim preduzećima da stanu na noge. Ako ta preduzeća dobiju posao u “Fijatu”, od toga će sigurno svi imati koristi.
Iako sva ova preduzeća imaju šansu da uđu u “Fijat”, ipak čini se da su menadžeri ove ugledne svjetske kompanije najviše interesovanja pokazali za proizvodni program preduzeća “Fusol” iz Nevesinja.
Nije to čudno kada se zna da je ova firma godinama proizvodila ozubljene letve za zastavina vozila. U prednosti su i zbog toga što je proizvodni program ovog nevesinjskog proizvođača baziran na licenci jedne italijanske kompanije. Te njihove prednosti prepoznali su “Fijatovi” menadžeri, ali slaba im je vajda od toga ako to ne primijete i oni koji bi trebali da “odriješe kesu” i da finansijski stabilizuju ovo preduzeće.
Bez toga nema prolaska kroz “Fijatovo” prilično gusto sito. Srna