BANJALUKA, “Sea Air”, kompanija koja je najavila da će u saradnji sa banjalučkim aerodromom na proljeće iz Banjaluke letjeti za nekoliko evropskih destinacija, tužena je od strane bivših poslovnih partnera zbog prevara i lažnog predstavljanja, saznaju “Nezavisne”.
“Nezavisne” su, naime, stupile u kontakt sa bivšim poslovnim partnerima ove kompanije, od kojih su neki na razgovor pristali pod uslovom anonimnosti.
Jedan od njih je rekao da se osim direktora Nanda Kosa u kompaniji nalazi još nekoliko izraelskih državljana, te da za nekima od njih traga i Interpol. Jedan od onih koji tvrde da su prevareni od strane ljudi koji stoje iza “Sea Aira” je Irac Majkl O'Brajan, vlasnik kompanije “Maleth Aero”, koja je iznajmljivala boing 737 “Sea Airu” za njihove letove.
Potvrdio nam je da je u sudskom sporu s njima u vezi s iznajmljivanjem njihovog aviona. “Više od toga vam u ovom trenutku ne mogu reći”, izjavio je on.
Kos nam je u prijatnom telefonskom razgovoru rekao da su tačni navodi iz našeg prvog teksta o tome da im je na nekoliko aerodroma s kojih su pokušavali letjeti otkazana saradnja.
“Mi smo doista prije dvije godine osnovali ‘Sea Air’ Hrvatska i počeli letjeti iz Osijeka sa najboljim namjerama, ali jednostavno nije išlo, naši investitori su izgubili gotovo milijun eura. Dva do tri mjeseca letjeli smo sa skoro praznim avionom boing 737 koji ima 144 sjedala, a mi nikad nismo imali više od 20 do 30 prodatih karata, često samo po jednu ili dvije”, rekao je on.
Potvrdio je i da je tačno da im je otkazana saradnja na njemačkom aerodromu “Paderborn” zbog oduzimanja licence i manjka prodatih karata.
“Nažalost, zbog lošeg menadžmenta u Sloveniji, koji nismo mogli dovesti u red, a bili smo i prevareni od našeg slovenskog suradnika, prestali smo letjeti. A prethodno smo i tamo letjeli sa polupraznim avionima, pa je i to, nažalost, bilo osuđeno na istu sudbinu kao u Hrvatskoj. Shvatite, plaćali smo avione 17.000 eura po letu, a unutra je sjedilo osam putnika”, kaže Kos.
Treći propali projekt je, kako nam je priznao Kos, pokušaj uspostavljanja letova s italijanskog aerodroma “Cortona”.
“Firma koja je vodila taj aerodrom je upala u velike financijske probleme i talijanska država im je prije mjesec dana zabranila rad. Mi smo počeli prodavati karte, imali smo veliki interes, ali s obzirom na to da aerodrom nije u funkciji, morali smo privremeno prekinuti operacije”, istakao je on.
Trenutno nemaju aktivnih letova, ali su, kako je naveo, nabavili vlastiti boing 737 koji ima licencu preko jedne austrijske firme, čiji su suvlasnici. Sada izrađuju plan letenja za proljećnu sezonu.
“Kupljena su još tri aviona, ali još ih nismo dobili na uporabu. Zato koristimo avione za čartere koje povremeno dogovorimo. Nadamo se da ćemo dobiti povjerenje Banjalučana jer uistinu vjerujemo da taj aerodrom ima potencijal. Zahvalni smo tamošnjim vlastima koje su nam izašle maksimalno u susret. Počet ćemo na proljeće, ali ako ne bude bilo interesa, nećemo moći letjeti jer, priznat ćete, nitko ne želi letjeti prazan”, rekao je on.
Klaus Marks, direktor saobraćaja na aerodromu “Paderborn”, rekao nam je da je najveći šok za njih bio što im je “Sea Air” obećao da će letjeti boingom 737, ali da se ispostavilo da su koristili mnogo manji avion.
“Ja sam 30 godina u ovom poslu, obrazovao sam se u ‘Lufthansi’, gdje sam radio preko 20 godina. Ono što sam doživio od njih (‘Sea Air’) nikada u životu nisam vidio kada je neprofesionalnost u pitanju”, rekao je Marks. Slično nam je rekao i Domagoj Marinić, direktor osječkog aerodroma.
Rekao nam je da im je “Sea Air” predložio saradnju na letovima koje su Osječani godinama željeli.
“Nudili su povratnu kartu za Njemačku za 111 eura. U prvih petnaestak dana nekoliko tisuća karata je bukvalno razgrabljeno. No, kola su krenula nizbrdo kad su počeli otkazivati letove. Trebalo je da uzmu zrakoplov u ‘wet lease’, ali su imali nekakve finansijske zavrzlame koje nisu riješili i u koje ne ulazim, međutim to se odrazilo u vidu pet otkazanih letova, nakon čega smo bili prinuđeni prekinuti saradnju i distancirati se od njih”, rekao je on i dodao da su samo djelimično tačne Kosove ocjene da su letove otkazali zbog manjka interesa.
“Mora se znati da su potpuno izgubili povjerenje naših sugrađana. Mi imamo turističku agenciju preko koje smo promovirali neke letove, a kada su putnici čuli ime ‘Sea Air’ – automatski su odustajali. Nisu ništa htjeli imati s njima”, dodao je Marinić, koji je na naše pitanje šta bi preporučio upravi banjalučkog aerodroma, bio vrlo decidan:
“Ako oni neće mijenjati svoj model poslovanja, onda ja toplo preporučujem kolegama u Banjaluci da budu posebno oprezni kad je u pitanju ta kompanija. Istina, moram reći da je ‘Sea Air’ obeštetio sve naše putnike za letove koje su otkazali, ali povjerenje je trajno izgubljeno”.
S Kosom smo ponovo pokušali stupiti u kontakt da čujemo njegovu stranu priče u vezi s navodnim sudskim procesima i Interpolom, ali se nije javljao na telefon. Miroslav Janjić, direktor banjalučkog aerodroma, rekao nam je da ga nazovemo danas u vezi s najnovijim informacijama o “Sea Airu”. Nezavisne novine