DOBOJ, Planom restrukturisanja Željeznica Republike Srpske /ŽRS/ a.d. Doboj predviđena je organizacija preduzeća u više finansijski nezavisnih i samoodrživih cjelina, a svaka će biti osposobljena da zarađuje za tekuće potrebe održavanja i modernizacije, ističe direktor Željeznica Dragan Savanović.
“Kod nas je taj proces djelimično izvršen računovodstvenim razdvajanjem infrastrukture i operatora. Proces restrukturisanja namjeravamo okončati u naredne tri godine, postepeno, fazu po fazu. Vlada Republike Srpske će, o ovom pitanju, zauzeti stav na tematskoj sjednici” – rekao je Savanović .
U “Željeznicama” očekuju da će njihov plan biti ozbiljno razmotren i da će dobiti podršku Vlade Srpske. Savanović navodi da još nije poznat zvanični termin održavanja sjednice, ali vjeruje da će biti u narednih 15 dana.
On naglašava da je preduzeće u proteklih devet mjeseci smanjilo dugovanja prema radnicima, isplaćene su sve plate koje su dugovane još od poslijeratnog perioda, smanjen je i dug prema dobavljačima.
“Uspjeli smo da isplatimo sve zaostale plate našim radnicima, za oko osam miliona KM smanjili smo dug prema dobavljačima. Napravili smo značajne pomake u prihodima, ali i u uštedama, što nedvosmisleno pokazuje finansijski izvještaj za prvih devet mjeseci ove godine”, naglašava Savanović.
Direktor ŽRS ističe da otpuštanje radnika nije prioritet, već će višak radnika na određenim mjestima pokušati prekvalifikacijama ili dokvalifikacijama rasporediti na mjesta gdje ima manjak radne snage.
“Radnici koji ne budu željeli da pređu iz jednog u drugi dio preduzeća moraće da uzmu otpremninu”, rekao je Savanović, napomenuvši da ŽRS trenutno zapošljavaju 3.466 radnika.
Prema njegovim riječima, ključ “stajanja na noge” ŽRS jeste vraćanje prevoza robe, koje tradicionalno pripada željeznici, a to su prvenstveno kabasti i rasuti tereti, zapaljive materije i sve ono što se širom svijeta prevozi željeznicom zbog bezbjednosti u saobraćaju, veće ekonomske opravdanosti i ekološke prihvatljivosti.
“Primjera radi, i u Republici Srpskoj i u Federaciji BiH ogromne količine uglja za potrebe elektroprivrede i brojnih privrednih subjekta prevoze se kamionima. Ista pojava je i sa naftom i naftnim derivatima.
Smatramo da takve i slične pojave treba eliminisati i da u transportnom lancu svi treba da zauzmu svoje prirodno mjesto, a da dobrobit zajednice stavimo ispred lične dobiti”, objasnio je Savanović.
Na pitanje šta omogućava licenca za pružanje usluga putničkog i teretnog transporta u željezničkom saobraćaju, koja je prošle sedmice uručena ŽRS, Savanović kaže da licenca otvara mogućnost pristupa željezničkim trasama Evrope za koje ovo preduzeće ima interes, kao i pravo da sertifikuju osoblje.
“Željeznički saobraćaj, trenutno, funkcioniše po principu razmjene lokomotiva i osoblja na entitetskim granicama. Shodno učešću u prevozu dijele se i prihodi. Mi imamo priliku da, tamo gdje prepoznamo interes, promijenimo tu sliku i da naše osoblje i lokomotiva voze na kompletnoj relaciji, što će na kraju donijeti i veću zaradu”, istakao je Savanović.
Prema njegovim riječima, dobijanje licence i uopšte restrukturisanje preduzeća dovešće do potpune promjene svijesti i radnih navika tako što će se trošiti samo zarađeno, a to će svakako dovesti do poboljšanja situacije.
“Na osnovu informacija koje smo dobili u Ministarstvu komunikacija i prometa BiH, orijentacija entitetskih, kao i vlasti BiH, u narednom periodu biće usmjerena prema razvoju željeznica. U `Željeznice` nije ozbiljnije ulagano oko tri decenije, krajnje je vrijeme da se nadoknadi propušteno. Bez moderne željeznice nema ozbiljne privrede niti ekonomskog razvoja, i to je već svima jasno”, naglasio je Savanović.
Govoreći o saradnji sa željezničkim upravama u regionu, direktor ŽRS kaže da je ona korektna i kolegijalna.
“Razumijemo se dobro, jer smo prošli kroz iste procese, a i sada nas čekaju poslovi restrukturisanja i slična pitanja. Neke od uprava su u boljoj, neke u težoj poziciji od naše. Mi nudimo saradnju svima, i tu smo za dogovor koji donosi dobrobit željeznicama”, zaključio je Savanović. Srna