BANJALUKA, Generalni direktor “Željeznica Republike Srpske” Dragan Savanović najavljuje uvođenje elektronskog sistema osiguranja na preostalim stanicama pruge Doboj – Banjaluka, čime će biti poboljšane bezbjednost i propusna moć pruge.
“Radovi će biti finansirani kreditnim sredstvima preostalim iz realizacije ranije potpisanih i u potpunosti realizovanih ugovora za remont i osiguranje, a pošto je riječ o ušteđenim sredstvima – nema novog zaduživanja ni za `Željeznice` ni za Srpsku”, ističe Savanović.
Tender za izvođača je raspisan i očekuje se da radovi počnu u septembru sa rokom za završetak od godinu dana.
Savanović naglašava da su “Željeznice Srpske”, uprkos brojnim problemima, uspjele da prevezu svu robu potrebnu privredi, te da su povećani prihodi, a smanjeni troškovi koji nisu u funkciji saobraćaja.
Ipak, precizira on, to nije dovoljno, jer su velike obaveze prema državi i bankama.
“Najveći problem su zatezne kamate na kredite za infrastrukturu, ugovorene prije mog dolaska, koje znatno opterećuju poslovanje. Samo po tom osnovu trošak je veći od sedam miliona KM. Bez tog troška gubitak `Željeznica` bio u visini amortizacije”, precizira Savanović.
On navodi da se višak radnika u administraciji “Željeznica” smanjuje prirodnim odlivom, te da nema novog zapošljavanja u tom segmentu.
“Tačno je da dugujemo za poreze i doprinose. Podnijeli smo zahtjev Vladi Republike Srpske za pretvaranje poreskih obaveza u akcije, prema važećem zakonu” – kaže Savanović, koji očekuje da će to u prvoj polovini godine biti riješeno.
To će promijeniti strukturu vlasništva i, istovremeno, smanjiti gubitak, odnosno popraviti finansijski položaj preduzeća.
Savanović očekuje da Ministarstvo rada i Vlada Srpske hitno iznađu rješenje za neusaglašenost Zakona o radu i Zakona o PIO, jer na ime penzionisanja radnika sa beneficiranim radnim stažom “Željeznice” godišnje gube oko milion maraka.
Zahvaljujući nabavci novih vagona iz kredita sa Srbijom, kao i stalnom ulaganju u održavanje i remont u svojim radionicama, “Željeznice Republike Srpske” nikada nisu imale više ispravnih i za prevoz tereta sposobnih vagona.
“Prevoz putnika vozovima je svakako komforniji, jeftiniji i bezbjedniji u odnosu na drumski prevoz, ali je za povećanje broja putnika potrebno mnogo toga”, napominje Savanović.
On smatra da bi revitalizacija mogla biti realizovana širokom akcijom Vlade Republike Srpske, lokalnih zajednica i Željeznica Republike Srpske, imajući u vidu da putnički saobraćaj u cijeloj Evropi subvencionišu vlade, regije i lokalne zajednice.
Savanović podsjeća da su “Željeznice Srpske” dobile licencu za pružanje usluga željezničkog prevoza na pet godina, te uspostavile menadžment sistem za ECM – tijelo za održavanje teretnih vagona, čime su postale ovlašteno tijelo za teretni program.
“Ne treba zanemariti ni bezbjednosne pokazatelje koji su iz godine u godinu sve bolji, jer se konstantno smanjuje broj nesreća i povreda zahvaljujući poboljšanju svih faktora koji utiču na bezbjednost”, zaključuje Savanović. Srna