VAŠINGTON, Sjedinjene Države prepune su ogromnih trgovina – neke od njih zauzimaju čak i do 30 hiljada četvornih metara. Mnoge su diskont trgovine, kao što su Wal Mart, Target ili Price Club, koje svojim potrošačima nude sve što im treba na jednom mjestu.
Kupcima se sviđaju niske cijene i ogromna ponuda ovakvih trgovina, naročito u vrijeme sadašnje ekonomske recesije. Ovakve velike trgovine se stoga sve više šire.
No, ne vole svi ove mega trgovine. Udruženje za očuvanje istorijskih vrijednosti naziva ih velikim kutijama, te su čak izdali i knjigu priručnik o tome kako izbjeći otvaranje jedne takve trgovine u nekom gradu, prenosi Glas Amerike.
Neki gradovi, kao što su Fort Kolins u saveznoj državi Kolorado, i Šarlotsvil u Virdžiniji zabranili su ovakve trgovine. Neki drugi, pak, uveli su privremenu zabranu izgradnje mega trgovina, dok ne odluče žele li trgovine ovog tipa u svojim gradovima ili ne.
Bivša gradonačelica grada Rokvila u saveznoj državi Mariland, Rouz Krasnik, rekla je jednom prilikom da ovakve trgovine nisu lijepe, jer kada uđete u njih, osjećate da ste u skladištu bez prozora, izgrađenom od cigle.
Oko ovih se trgovina stvaraju i prometne gužve, naročito kada se nekoliko mega trgovina nalazi u jednom trgovinskom centru.
Naravno, jedan od razloga što se manje trgovine žele useliti pored ovakvih većih trgovina, upravo i jeste činjenica da one privlače veliki broj potrošača.
Gradovi koji su zabranili izgradnju mega trgovina nisu impresionirani njihovim niskim cijenama.
Dapače, nazivaju ih predatorima, budući da takve velike trgovine uzrokuju propast malih lokalnih trgovina. Čak ni velike robne kuće u gradovima nemogu se natjecati sa cijenama i ogromnim izborom robe koju nude mega trgovine.
A što se događa kada jedna velika mega trgovina propadne? Iza sebe ostavlja ogromnu, ružnu i praznu zgradu koju je često vrlo teško ponovno iznajmiti, i velika asfaltirana parkirališta pored njih.
Ove ružne građevine od trgovinskih centara odbijaju iste one potrošače koje su nekada privlačile.