NJUJORK, Auto-gigant „Dženeral motors” odustao je od prodaje svoje evropske filijale „Opela” kanadsko-ruskom konzorcijumu „Magna-Sberbanka” da američka tehnologija ne bi pala u ruke Rusa.
Amerika i Rusija ponovo su u hladnom ratu! Američki proizvođač automobila „Dženeral motors” (GM) odustao je od prodaje svoje evropske filijale, nJemačke fabrike „Opel”, kanadsko-ruskom konzorcijumu „Magne i Sberbanke”, a stručnjaci tvrde da je GM to uradio iz straha da tehnologija SAD ne dospije u ruke Rusa.
Prema riječima upućenih, Amerikancima nikako ne odgovara da njihova tehnologija dospije u posjed Rusa. To potvrđuje podatak da je američka vlada, tokom pregovora o prodaji, tražila od Njemačke da izdejstvuje isključenje Rusa iz ponude kanadskog proizvođača auto-djelova „Magna”.
Stručnjaci smatraju da je kamen spoticanja bio taj što se GM plašio da bi konzorcijum predvođen „Magnom”, američka tehnološka rješenja iskoristio da preko ruskog GAZ-a ostvari potpunu dominaciju na ruskom tržištu, koje je drugo po veličini u Evropi.
Iako je ruski proizvođač motornih vozila trenutno tehnološki mnogo iza GM-a i drugih zapadnih proizvođača, „Dženeral motors” je smatrao da će GAZ prebroditi jaz kada se domogne automobilske arhitekture za mala i srednja vozila „Opela” i druge imovine koju bi iskoristio za takmičenje sa GM-om.
Istina, „Magna-Sberbank” konzorcijum zalagao se za punu kontrolu intelektualne svojine „Opela” na ruskom tržištu.
Analitičari potez GM-a tumače i kao svojevrstan šamar njemačkoj kancelarki Angeli Merkel. Ona se odlučno zalagala za „Magnu” jer bi tako bila sačuvana radna mjesta, što je bilo njeno predizborno obećanje. Njemačka vlada bila je spremna da obezbjedi čak 4,5 milijardi evra kredita kanadsko-ruskom konzorcijumu za preuzimanje „Opela”. Merkelova je sada, međutim, suočena sa velikim problemom jer je GM najavio da će otpustiti skoro 10.000 radnika „Opela”. Zbog toga su njemački političari sada ogorčeni i zahtevaju da GM vrati svaki cent zajma od milijardu dolara koji je vlada u Berlinu dala „Opelu” kao pomoć tokom ekonomske krize.
Inače, ponude za kupovinu „Opela” dali su „Magna”, evropski investicioni fond RHJ sa sjedištem u Briselu, zatim „Fijat” i kineska kompanija „Peking automotiv” (BAIC).
Njemačka i američka vlada odbile su ponudu „Fijata” jer ona nije davala garancije da će radnici „Opela” zadržati svoja radna mjesta i da pojedine filijale neće biti potpuno zatvorene. Iz trke za kupovinu njemačkog auto-giganta povukao se BAIC, tako da su u igri do kraja ostali samo „Magna” i RHJ. „Dženeral motors” želio je da „Opel” proda RHJ-u, ali je naišao na protivljenje njemačke vlade, pa je odlučio da odustane od prodaje.