MOSKVA, Rusija i Kina namjeravaju da osnuju zajedničko preduzeće koje će projektovati novi putnički avion za daleke destinacije.
Sada takve avione u svijetu uglavnom prave američki koncern “Boing” i evropski “Erbas”.
Novi avioni će se praviti na bazi ruske letjelice Il-96 koja je projektovana krajem 1980-ih godina, prenjeli su ruski mediji.
U zajedničkom preduzeću koje će formirati ruska „Ujedinjena avijaciona korporacija” (OAK) i koncern “Komak” iz Kine, prva će obezbjediti znanje i tehnologiju, a potonji novac.
Avioni će se sklapati u zajedničkom preduzeću u Kini.
OAK i “Komak” planiraju da sporazum o zajedničkom preduzeću potpišu 5-6. juna za vrijeme posjete predsjednika Rusije Vladimira Putina Kini, objavljeno je na Internet stranici Dni.ru.
Analitičari ukazuju da će taj projekat biti od koristi obijema državama jer će Kina, sem tehničke dokumentacije, dobiti od Rusije i visokokvalitetne inženjere i radnike. Rusija će, istovremeno, obezbjediti veliko tržište plasmana i podsticaj za naučno-tehnički razvoj.
Za sada nije poznato koliko će projekat koštati, ali se na osnovu iskustva “Boinga” i “Erbasa” može procijeniti da bi suma mogla da iznosi između sedam i 12 milijardi dolara tokom proizvodnog ciklusa od sedam godina, objavljeno je na sajtu lista “Vedomosti”, koje se pozivaju na izjavu zamenika ruskog ministra industrije Jurija Sljusara.
Po Sljusaru, avion bi počeo da donosi profit pošto bude izgrađeno nekoliko stotina tih letilica.
Prema ruskim medijima, zajednički avion Rusije i Kine će predstavljati realnu konkurenciju “Boingu” i “Erbasu”, svjetskim liderima u avioindustriji. Dvije zapadne kompanije su, pak, pozdravile tu konkurenciju, ukazavši da će im ona pružiti jak podsticaj za unapređenje vlastite proizvodnje. Tanjug