BANJALUKA, Revizija učinka utvrdila je da jedinice lokalne samouprave u Republici Srpskoj planiranje neporeskih prihoda uglavnom vrše bez prethodnih analiza i ocjenjivanja njihove ekonomičnosti, efikasnosti i efektivnosti, navodi se u izvještaju Glavne službe za reviziju javnog sektora Srpske.
U izvještaju u kojem je obuhvaćen period od 2010. do 2013. godine navodi se i da se planiranje tih vrsta prihoda obavlja i bez registrovanja stvarnih aktivnosti i mogućnosti na terenu, te bez sagledavanja realnih osnova za njihovo ostvarivanje.
Revizija navodi i da u budžetima lokalnih zajednica na neporeske prihode otpada između 25 do 30 odsto sredstava, uz konstataciju i da su do 2010. godine, odnosno u predkrizino vrijeme ti prihodi imali učešća do 30 odsto u lokalnim budžetima.
Komunikacija i razmjene dokumenata i podataka između različitih odjeljenja jednica lokalne samouprave uključenih u proces od utvrđivanja obaveze do kontrole naplate i reagovanja na nenaplaćene dospjele neporeske prihode nije u potpunosti uspostavljena.
U izvještaju se ističe da jedinice lokalne samouprave uglavnom imaju pomoćne softvere za praćenje i kretanje dokumentacije između odjeljenja, ali da ti pomoćni softveri najčešće nisu u upotrebi.
Revizija je konstatovala da interni propisi nisu sami po sebi barijera uspješnosti naplate tih prihoda, već da je problem uspješne naplate i kontrole naplata u nedostatku raspoloživih mehanizama i mjera u nadležnosti lokalnih jedinica samouprave.
Aktivnosti i mjere koje lokalne samouprave imaju i preduzimaju na naplati taksi i naknada ne predstavljaju dovoljne mehanizme za njihovom efikasnijom naplatom.
U izvještaju se navodi i da u lokalnim samoupravama, kao i na nivou Republike, nema baza i registara neporeskih prihoda i obveznika po osnovu tih prihoda, niti su lokalnoj samoupravi u potpunosti dostupne evidencije i baze popisanih prirodnih bogatstava, komunalne infastrukture, imovine i nepokretnosti, niti su jasno raspodijeljeni između republičkog i lokalnog nivoa. Srna