BANJALUKA, SARAJEVO, Zimske službe ove sezone u bh. gradovima gotovo da i nisu imale posla.
Ipak, preduzeća su morala uredno da nabave sve potrebne materijale kako bi bili spremni za zimsko održavanje saobraćajnica.
Sada se nadaju da će kvalitetnim skladištenjem materijale koje ne budu iskoristili moći upotrijebiti iduće godine.
Zbog nedostatka snijega i manjka posla planirani materijali za održavanje saobraćajnica se moraju skladištiti na duži period, što preduzećima za zimsko održavanje donosi troškove.
“I prošle godine nam je ostalo materijala koji smo ove godine iskoristili, a zasad imamo određenu količinu soli za koju se nadamo da ćemo je dijelom uspjeti iskoristiti”, kazao je Sead Suljanović, šef Zimske službe “Komunalnih usluga” iz Prijedora.
Prema njegovim riječima, ove sezone očekivali su prihod od 70.000 KM do 80.000 KM, a uspjeli su da zarade svega 18.000 KM.
“To nam je jedini izvor prihoda, a ove godine zbog loše sezone preduzeće je u velikom gubitku. Pokušavamo dodatnim mjerama štednje da nadoknadimo gubitke kako bi preduzeće poslovalo”, kazao je Suljanović.
Iz preduzeća “Bijeljina put” ističu kako ugovor koji imaju sa “Putevima RS” važi do 15. marta. Obavezni su da vrše aktivnosti čišćenja i posipanja abrazivnih materijala, kao i da imaju stalna dežurstva ekipa zimskih službi.
“Što se tog dijela ugovora tiče, firma je ostvarila određeni profit, ali on je mnogo manji od onog koji bismo imali da smo imali više posla”, kazao je Nemanja Tolj, portparol “Bijeljina puta”.
Prema njegovim riječima, ovo preduzeće je imalo velike izdatke pri nabavci industrijske soli koja se koristi za posipanje puteva, a sada se velika količina te soli mora skladištiti na duže vrijeme, što će preduzeću stvoriti dodatne troškove.
“Radi se o tonama soli koje nisu baš praktične za čuvanje, ali ipak će se moći iskoristiti iduće godine ukoliko budu uredno čuvane”, ističe Tolj.
U banjalučkoj “Čistoći” ističu da neiskorišteni materijal jednim dijelom čuvaju u skladištu tog preduzeća, a ono što nije iskorišteno biće upotrijebljeno sljedeće zime.
“Ove godine nismo ostvarili prihod, ali nismo imali ni troškove. Ipak, sigurno je da bismo imali mnogo veći prihod da je bilo više posla”, kazao je Jasminko Bogdanić, direktor “Čistoće”, dodajući da je ovo preduzeće tehnički dobro opremljeno.
“Vozila koja se koriste za čišćenje puteva redovno održavamo, te nema bojazni od mogućih kvarova pri dužem stajanju”, objašnjava Bogdanić.
Zimsko održavanje puteva obuhvata period od 15. novembra do 15. marta naredne godine, s tim da u zavisnosti od vremenskih prilika i meteoroloških prognoza taj period može početi prije, odnosno završiti kasnije.
U KJKP “Rad” u Sarajevu kazali su da i kad nema snijega zimska služba ipak radi, jer mora biti u pripravnosti te posipati ulice koje su poledile.
“Određenu količinu materijala ćemo sačuvati za iduću godinu, a ove godine je utrošeno oko 800 tona materijala za posipanje. S obzirom na to da nismo imali posla u tolikoj mjeri koliko inače bude u zimskom periodu, na neki način smo i uštedjeli troškove goriva, kao i za određena oštećenja i kvarove na vozilima zimskih službi koji se znaju desiti na terenu”, kazali su u “Radu”.
Prave zime neće biti
Prema riječima meteorologa Nebojše Kuštrinovića, zimske službe do kraja zime neće imati posla jer se ne očekuju padavine, osim eventualno u planinskim predjelima.
“Prema dugoročnim prognozama, nekoliko dana moglo bi da dođe do zahlađenja, ali snijega može biti samo u planinskim predjelima i to u malim količinama. U utorak je moguće zahlađenje, ali prave zime neće biti jer se već osjeti dolazak proljeća”, kazao je Kuštrinović.
Ističe da su temperature veće od prosječnih za ovo doba godine, a minimalne temperature koje se očekuju u narednom periodu neće biti ispod -2 stepena. Nezavisne novine