NJUJORK , Ukupna godišnja prodaja 250 najvećih svjetskih kompanija za proizvodnju robe široke potrošnje iznosi 2,67 biliona dolara, pokazuje istraživanje revizorsko-konsultantske kuće “Deloitte”.
Istraživanje nazvano “Globalna snaga industrije proizvoda za široku potrošnju” otkrilo je da je prodaja pomenutih kompanija u prosjeku porasla za 8,4 odsto, a najbrojniji na listi su proizvođači hrane, pića i duvanskih proizvoda.
Na vrhu liste nalazi se američka “Altria”, proizvođač hrane, pića i duvanskih proizvoda, a na drugom je mjestu proizvođač kompjutera i informatičke opreme “Hewlett-Packard”, dok je na trećem južnokorejski elektronski div “Samsung”.
Od evropskih kompanija najviše mjesto na listi top 250 zauzeo je švajcarski “Nestle”, koji se pozicionirao na 4. mjesto, finska “Nokia” na 10. poziciji, holandsko-britanski “Unilever” na 11, holandski “Philips” na 17, te britanski “Imperial Tobacco” na 23. mjestu.
Zanimljivo je da najveću stopu rasta imaju kompanije za proizvodnju igračaka, računarskih igara i ostalih proizvoda namijenjenih slobodnom vremenu. Prosječan rast prodaje u ovom sektoru iznosio je čak 15,5 odsto, a na njega je najviše uticao impresivan rast prodaje “Nintenda”, te “Research in Motiona”, “SanDiska”, “Red Bulla” i “Applea”.
Jačanje nekolicine snažnih maloprodajnih lanaca dovelo je i do promjena odnosa moći u sektoru proizvodnje robe široke potrošnje.
“Usmjerenje trgovaca na veliki opseg prodaje robe uz niske cijene povećao je pritisak na proizvođače”, zaključuje “Deolitte”.
Osim toga, veliki su trgovački lanci lansirali niz jakih vlastitih brendova, stupajući time u neposredan konkurentski odnos s proizvođačima. Zbog toga su neki trgovački divovi smanjili broj dobavljača kojima omogućavaju pristup na svoje police, dovodeći ih u poziciju da se moraju nadmetati za pristup kupcima.
Ovi trendovi su uticali na povećanje broja spajanja i akvizicija među proizvođačima robe široke potrošnje, što će se, smatraju u “Deloittu”, nastaviti i sljedećih godina.