LJUBLJANA, ZAGREB, Slovenačko Delo tvrdi da je prodaja Droge Kolinske hrvatskoj Atlantik grupi gubitak decenije za njihovu industriju.
Istovremeno, slovenački ekonomisti specijalizovani za prehrambeni sektor imaju podjeljena mišljenja o posljedicama prodaje.
Rasprava o tome u Sloveniji ipak nije žučna pa u stručnim krugovima i u medijima nema povišenih tonova o potrebi zaštite “nacionalnog interesa”, koji su bili naglašeni prilikom nedavnog pokušaja Agrokora da preuzme vlasnički udio banaka u Merkatoru.
Ljubljansko Delo u komentaru navodi da slovenačku javnost, koja ima tradicionalne rezerve prema prodaji domaćih firmi strancima, što neki zovu “ekonomskim nacionalizmom”, ekonomisti sada tješe formulacijama kako kapital nema nacionalni identitet.
Droga Kolinska decenijama je bila ponos slovenačke prehrambene industrije, a sada je prodata hrvatskom preduzetniku koji je svoju firmu osnovao 1991. godine, a u međuvremenu je stekao dovoljno moći i povjerenja banaka da može da kupi kompaniju koja je veća od njegove.
Delo navodi da slovenačka politika iz svega treba da izvuče lekciju kako je posljednjih godina eksperimentisala na području upravljanja preduzećima, dopuštajući u njima “divlju” privatizaciju, preveliku ekspanziju i zaduživanje, zbog čega je i Istrabenz holding morao da proda Drogu Kolinsku.
Iako prodaju Droge Kolinske naziva gubitkom decenije za slovenačku industriju, Delo navodi kako je dobra strana te odluke sadašnjeg vodstva Istrabenz holdinga da će on imati nekoliko godina mira i mogućnost oporavka svojih ostalih dijelova, jer će vratiti dio duga bankama koje su mu prijetile stečajem.
Ugledni agrarni ekonomista Aleš Kuhar za Delo je ocijenio da prodaja Droge Kolinske hrvatskoj poslovnoj grupi nije ništa dramatično i da se među poznavaocima poslovnog svijeta to i očekivalo. On je istakao da živimo u svijetu u kome pravo vlasnika da raspolažu svojom imovinom ne može da se dovodi u pitanje.
Ali, Droga Kolinska je još jedna od boljih slovenačkih prehrambenih kompanija, s vrlo jakim robnim markama, te proizvodnim i prodajnim potencijalom u jugoistočnoj Evropi, dodao je Kuhar. “Zato nije dobro što ju je preuzelo strano preduzeće, ali se to nije moglo spriječiti”, naveo je Kuhar. Tanjug