MOSTAR, Instituciji ombudsmana za zaštitu potrošača u BiH građani se najviše žale na rad sektora ekonomskih usluga od opšteg interesa, kao što su komunalne usluge, zatim na finansijski i komercijalni sektor, izjavila je pomoćnik ombudsmana Meliha Bakalović.
“Pritužbe potrošača uglavnom se odnose na nedostatke na proizvodima i povećanje cijena robe i usluga, tiha poskupljenja, odnosno svakodnevno poskupljenje po nekoliko feninga, te na smanjenje gramaže za istu cijenu”, naglasila je Bakalovićeva.
Prema njenim riječima, poskupljenje robe široke potrošnje je neosnovano, jer proizvođači podižu cijene iako njihove nabavne cijene sirovina i energije nisu porasle.
“Neki proizvodi iz kategorije osnovnih životnih namirnica već su daleko skuplji u BiH nego u regionu, pa čak i u nekim evropskim zemljama, što ugrožava već nizak standard građana. Prema našim podacima, kupovna moć potrošača u BiH je, pored Albanije, najniža u Evropi”, istakla je Bakalovićeva.
Ona je podsjetila da su Zakonom o trgovini i Zakonom o kontroli cijena propisane kontrola tržišta i osnovanost zahtjeva povećanja cijena, te dodala da Institucija ombudsmana za zaštitu potrošača upozorava javnost o nezakonitim radnjama protiv potrošača i traži odgovorno ponašanje proizvođača, distributera i trgovaca.
“Mi imamo dobru saradnju sa udruženjima za zaštitu potrošača u cijeloj BiH, a većinu smo obišli u njihovim centrima rada i učestvujemo po pozivu u njihovim projektima. Takođe, sarađujemo sa entitetskim inspekcijama”, rekla je Bakalovićeva.
Institucija ombudsmana za zaštitu potrošača u BiH postoji već pet godina i njena dužnost je zaštita prava potrošača, kao i njihova edukacija.
Iz ove institucije, od svih projekata koji su do sada proveli, izdvajaju projekat donošenja Smjernica i preporuka u sektoru potrošačkih kredita. Srna