BANJALUKA, Spoljnotrgovinska komora BiH trebalo bi početkom januara 2010. godine da počne sa izdavanjem carinskih dokumenta, poznatih kao TIR karnet, kojim se prevoznicima u BiH pojednostavljuju carinske formalnosti u međunarodnom prevozu robe.
Direktor Sektora za saobraćaj i veze u Spoljnotrgovinskoj komori BiH Zijad Sinanović kaže da je sistem, koji reguliše međunarodni robni putni transport (TIR), napravljen sa ciljem da se olakša međunarodno kretanje robe pod carinskim pečatom.
– Pogodnost TIR karneta je to što se roba preko međunarodnih granica kreće sa minimalnim ometanjima i zastojima, te manjim kašnjenjem i troškovima transporta. Kada prevoznik ima TIR karnet, roba se pečati na polaznoj carinarnici, a u karnet se unosi šifra pečata. Na dolasku na bilo koju carinsku ispostavu, carinik samo pregleda da li je došlo do oštećenja tog pečata i vozilo može da ide dalje – objasnio je Sinanović.
On je rekao da CEMT dozvola nije uslov za dobijanje TIR karneta.
Generalni sekretar Udruženja “Međunarodni transport” Velibor Peulić kaže da će dobijanje TIR karneta prevoznicima u BiH posebno dobro doći kada budu vozili robu u Rusiju i Tursku.
– Kada roba iz BiH krene pod TIR karnetom neće biti zadržavana sve do krajnje destinacije. To znači da je zemlja carinskog nadzora, zemlja u kojoj se roba istovara – rekao je Peulić.
On kaže da je BiH posljednja zemlja u Evropi koja je dobila ovakvu dozvolu, a prevoznici koji se kandiduju da dobiju TIR karnet moraju da zadovolje uslove propisane tim sistemom, a to znači da dobiju sertifikat od Uprave za indirektno oporezivanje BiH, da zadovoljavaju standarde za dobijanje TIR table, odnosno carinskog užeta da roba ne može da ispada tokom transporta.
Sa aspekta transportne industrije, ocijenio je Peulić, konačno će doći do olakšavanja tranzitnih operacija.
– Prevoznici će uštedjeti na vremenu i novcu, jer se sada za prevoz robe u Tursku mora položiti “živi novac” na ulazu u tu državu, kao garant da će roba biti odvezena tamo gdje treba. Sa TIR karnetom to neće biti potrebno – naglasio je Peulić.
U RS i FBiH u međunarodnom transportu, kaže Peulić, učestvuje oko 400 kompanija, odnosno 1.700 vozila.
ATA karnet
U Udruženju “Međunarodni transport” kažu da očekuju da će prevoznici u BiH ubrzo dobiti i ATA karnet.
– To je dozvola koja omogućava privremeni uvoz pošiljaka. Sada se još uvijek poluilegalno uvoze mašine koje su nam potrebne, na primjer za probijanje tunela. ATA karnet će omogućiti da se uveze mašina, obavi potreban posao i da se ona vrati odakle je stigla. Glas Srpske